tisdag 3 november 2020

Dansar i potatislandet

 En regnig dag i oktober när det till sist blev uppehåll kastade jag mig ut i trädgården för att fixa till några pallkragar så dem ska vara färdiga för att så i senare. I dem här pallkragarna som jag fixade har vi i år odlat potatis, vi har nu skördat all potatis och det var dags att jordförbättra. Inspirerad av Sara Bäckmo från Skillnadens trädgård så gjorde jag på detta vis:


Jag började med att gräva ur en stor del av jorden, nästan ända ner till botten av pallkragen. Sedan fyllde jag på med löv, löv multnar ju ner och tillför jorden en massa näring. Löv är även gratis då jag har massa på tomten. Jag fick även en mer städad tomt då jag behövde kratta upp löven för att få dem till pallkragen. Jag slapp åka till återbruket med mina uppkrattade löv (tydligen är det sånt som folk gör vad jag förstått..?)




Efter att löven kommit ner i pallkragen behöver dem plattas till, detta görs enklast genom att helt enkelt hoppa ner i pallkragen och trampa ner dem. Det är när jag är i det här steget som mina barn tittar ut genom fönstret och undrar varför mamma dansar i potatislandet...




Efter att jag dansat klart i potatislandet så blandade jag den urgrävda jorden med hönsgödsel (hönsgödsel var det jag hade hemma, går bra med vilket gödsel som helst). Den blandade jorden hällde jag sedan över löven i pallkragen och krattade ut.



Jag har nu en pallkrage klar för att så i. Just i denna tänker jag sätta vitlök, antagligen någon gång under november och jag har därför inte slängt på mer löv högst upp i pallkragen. I de pallkragar jag inte kommer sätta vitlök i kommer ett lager av löv läggas ovanpå som slutsteg.



Brukar du också dansa i potatislandet?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar