fredag 13 november 2020

Har du koll på pengarna?

Nu ska jag vara lite generaliserande men min uppfattning är att många inte riktigt har koll på vart pengarna tar vägen varje månad. Det man vet är att pengarna brukar ta slut, förhoppningsvis i slutet av månaden och att man aldrig har råd att spara undan något.

För vissa kan det vara svårt att spara, speciellt nu i dessa tider då man kanske blivit permitterad eller blivit av med jobbet. Men för andra finns det ett sparutrymme, det är bara det att man inte vet vart pengarna har tagit vägen så det blir inget kvar i slutet av månaden att spara.

Hur ändrar man på detta? För vissa fungerar budget bra, man skriver ner vilka inkomster man har och sedan skriver man vilka fasta utgifter man har och sen har man rörliga utgifter som man budgeterar en uppskattad summa för. När allt är medräknat (även sparande är en kategori här enligt mig) ska man helst hamna på noll. Hamnar man på minus är det dags att se över vart det läcker pengar och dra åt svångremmen, hamnar du här ska du helst inte ta bort det du lagt under kategorin sparande utan du kanske kan dra ner lite på mat eller nöje eller byta abonnemang istället (om du har skulder så skaffa gärna en liten buffert och beta sedan av skulderna i så snabb takt som möjligt). Hamnar man på plus - grattis!- du har nu utrymme för ett större sparande.

Jag ska ärligt erkänna att jag inte har någon nedskriven budget jag följer. Däremot loggar jag mina utgifter så jag vet vad jag behöver föra över till kontot där autogirona dras varje månad. Jag har även en uppskattning om hur mycket mat- och bensinpengar som behövs och vad vårt övrigt brukar landa på, vilket gör att överskottet går till korta målspar och mer långsiktiga investeringar.

Varje månad har vi en fast summa som vi för över till investeringar. Märker jag under månadens gång att vi gör av med mindre pengar mot vad vi brukar så för jag över litegrann då och då till sparkontot. Jag kan tycka att det blir mer över till sparande om jag för över nån hundring med lite jämna mellanrum istället för att vänta till slutet av månaden och föra över det som finns kvar. Om jag för över litegrann då och då utöver den  bestämda summa vi bestämt så har jag automatiskt mer koll på pengarna som finns kvar och dem pengarna går till det vi behöver, inte till det vi villhöver just nu där villhöver-behovet gått över till nästa dag. 

Det kan vara svårt att ha en uppfattning om vart pengarna tar vägen om man aldrig tittat på det tidigare. Mitt tips är att ta tjuren vid hornen och sätta sig med kontoutdrag för minst en månad, gärna några månader tillbaka för att få en bättre helhetsbild, och speca vart pengarna gått. Kanske upptäcker du att du har en jättestor post på utemat och inte i matbutiken som du trott. Eller att du har flera olika streamingtjänster varav du använder en av dem så de andra kan du säga upp. Många har inte riktigt koll på vad sakerna kostar, det är lättare att fortsätta som man gjort och leva från lön till lön. Vissa använder ju även kreditkort som livlina, har du koll på vad krediterna kostar dig varje månad, vad har dem för ränta?


Har du koll på pengarna?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar