onsdag 25 november 2020

Löning - har du en julbudget?

 Då var det den 25:e och lönen trillar in för många. Just novemberlönen ska räcka till mycket då julen närmar sig med stormsteg. Allt från adventsmys, till julklappar och julmat och kanske nått litet extra skall rymmas. Kanske har du planerat tidigare och satt av en liten summa varje månad som ska täcka en del av de extra kostnaderna som brukar komma runt jul - stort grattis till dig! Om inte så är det dags att göra upp en plan för vad pengarna ska räcka till, gör en julbudget.

I år har de flesta av oss säkerligen mindre inplanerat i kalendern så förhoppningsvis kanske vi kan spara in lite på glöggmingel och dylikt som vi kanske annars brukar anordna eller gå på, om du har möjlighet så sätt in dessa pengar på ditt ISK, ditt framtida jag kommer tacka dig för den julklappen.

Hur ska man då tänka med sin julbudget? Jag brukar spalta upp vilka aktiviteter som kommer, ex. adventsfikor, lucia, storbaket, julafton etc. Sedan brukar jag titta vad jag har hemma, exempelvis har jag saker till barnens luciatåg eller behöver det inhandlas? Kan jag låna lucialinnen av någon/kan barnen ärva av varandra eller hitta på loppis/lokala köp- & säljgrupper? Vad behövs inför julafton? Vilka behöver vi fixa julklappar till och behöver vi ordna någon julmat? 

Genom att spalta upp så mycket som möjligt och uppskatta en kostnad så ser man lättare vad julen kommer att kosta. Märker man att kostnaderna drar iväg så kanske man får göra en prioriteringslista, vad är viktigast för mig och min familj just nu? Genom att börja titta på det här nu när novemberlönen trillat in så kan du lösa det mesta nu och sedan ha decemberlönen till nyår istället för att decemberlönen ska täcka både och. 

Om ni handlar julklappar försök att inte ta det på avbetalning eller faktura till senare om du inte vet att du har tillräckligt med pengar på kontot för att betala meddetsamma. Julen ska vara en härlig tid, inte en tid då man skuldsätter sig då man förköper sig på prylar, det mår varken du eller planeten bra av. Ta det jobbiga snacket med släkten, behöver verkligen alla köpa julklappar till varandra? Det kanske räcker att ni träffas (om restriktionerna tillåter det) och äter gott (knytis någon?) eller spelar ett julklappspel med lite finare förbrukningsvaror i potten. 

Julmaten brukar även kunna dra iväg i kostnad, även här kan det vara bra att göra en plan för vad som ska inhandlas och ha lite extra svängrum i matbudgeten. Själv brukar jag spara alla bonuscheckar från matbutiken för att kunna använda dem runt jul och nyår samt baka alla bakverk från grunden i början av december för att ha under tiden fram till jul. 

Jag hoppas du känner dig taggad för att kolla igenom kostnaderna för julen redan nu, och vem vet, kanske du börjar lägga undan lite varje månad så julen ska kännas enklare nästa år?

2 kommentarer:

  1. Vi kör en sk "Antibudget". Alltså sparar vi redan en 25:e och lever för resten. Det tvingar en att ta en koll på månaden och bestämma vad som bör prioriteras. Denna månad är det jul (förstås) och ett par löparskor till fru IGMR. Julbudgeten är satt till ungefär 3000 kr och löparskorna 1500 kr.

    Antibudget kombinerat med ett förbud att plocka ur sparandet om inget kritiskt går sönder (kylskåp, tak etc) tvingar fram planering.

    Tråkigt? Nä, inte om man också har en lönecava i kylen som man delar på efter att antibudgeten är satt :)

    SvaraRadera
  2. Här har jag missat en kommentar ser jag..
    Vi sparar också den 25 bara för att vara säkra på att det verkligen blir något sparat. Precis som du säger blir man tvingad att få koll på månaden och prioritera vad man vill göra. Låter som en rimlig julbudget och ett par nya löparskor är en bra investering :)

    SvaraRadera