fredag 30 oktober 2020

Bokrecension: Trädgårdsform – vackrare trädgård med arkitektens verktyg av Karin Janvik och Viveka Ljungström

Jag vet inte om det framkommit tidigare på bloggen men jag gillar att hålla på ute i trädgården och har en hemlig önskan om att ha en lika produktiv trädgård som Sara Bäckmo som driver bloggen Skillnadens trädgård. Nu är jag inte där än på långa vägar och överallt där jag sätter ner spaden stöter jag på stenar som är så gigantiska så det skulle behövas grävare att flytta dem, men drömma kan man och den här boken är en ren inspirationskälla.

I dagsläget har vår trädgård fått stå ut med ganska mycket, när vi flyttade in var den full med ogräs (det är den fortfarande då jag för ett konstant krig mot kirskål), sedan har den fått pallkragar då jag inte fått bort sten. Bikuporna har fått flytta in, stora träd har fällts då dem har stått för nära huset med risk att falla över huset osv. Vi har haft vissa planer för trädgården men aldrig riktigt suttit oss ner och skissat upp hur vi vill ha det och vilka växter vi vill använda som passar i vår zon osv.

Den här boken går igenom steg för steg hur du anlägger en funktionell trädgård. Vad du behöver tänka på med avseende på placering av växter, husets färg och form, sittplatser, insynsskydd, staket osv. Jag har tidigare bara haft lösa planer i huvudet hur jag vill ha saker och ett projekt har fått avlösa ett annat utan att kanske riktigt ha en helhetsbild först.

I början av boken visar dem hur man mäter upp sin tomt och markerar ut stora träd, stenar osv för att sedan börja skissa den nya trädgården man vill anlägga. Den här planen kan ritas om flera gånger och man ska försöka maxa in allt man vill ha för att sedan prioritera och eventuellt plocka bort eller lägga till saker. Författarna kommer med smarta tips på vad som passar till vilken stil på hus, vad som passar för speciella lägen och även vilka växter som man kan para ihop för att få det harmoniskt och snyggt.

Vi har båda bläddrat i denna (okej jag slukade den från pärm till pärm) och har nu pratat ihop oss mer om hur vi vill anlägga vår trädgård och hur vi ska genomföra det. Eftersom vi båda gillar att greja kommer vi ha mycket jobb framför oss, det bästa med det är väl att kostnaderna kommer att kunna hållas nere då vi inte tar in massa arbetare som ska lösa problemet åt oss.

Boken pratar mycket om att skapa olika rum i trädgården och det är en av sakerna som jag tar med mig och ska försöka implementera i min egen trädgård. Även att man försöker skapa ett flöde i trädgården så att man har komposten nära köksträdgården och bärlandet medan man kanske har en sittplats i anslutning till fruktlunden. Just nu går planerna på att fixa staket och en häck mot grannen för lite mer insynsskydd.

Känns som jag svävade ut väldigt mycket och kanske inte har beskrivit boken alls men på något vis sammanfattar det vad boken har gjort för oss. Den har fått oss att börja se över vår egen trädgård, diskutera olika lösningar och växter vi vill använda. Fått oss att diskutera vart vi får plats med carport och jordkällare och fruktträd (varför drömma smått när man kan drömma stort). Vart ska vi ställa upp växthuset och vilka blommor ska vi ha i fullsol på framsidan. Helt enkelt har boken fått oss att agera och använda tipsen som finns i den. Ett bra betyg enligt mig.

Har du något trädgårdsprojekt på gång?