tisdag 24 november 2020

Bokrecension: Spargrisen - Det är väl bara att dra kortet av Linda Palm

Då var det åter dags för en bokrecension, men denna gång är det en barnbok som får bli recenserad. Bilden jag hade tagit på boken har jag dessvärre städat bort från mobilen då minnet började bli fullt men ni får hålla till godo ändå.

Att det blev just en barnbok denna gång är då mina två äldsta barn har börjat intressera sig mer för konceptet pengar och jag tänkte att en bilderbok kanske kunde vara en bra inkörsport för att få en historia och förklaring till det hela. Jag lyckades låna den på mitt bibliotek som vanlig bok men annars verkar den finnas tillgänglig som e-bok på kända bokförsäljningssajter.

Boken handlar om Spargrisen och hans pappa som är i affären och handlar. Spargrisen ser då en tidning som Spargrisen vill ha men pappan förklarar att dem inte kan handla den just nu. När de kommer hem berättar pappan hur man får pengar och hur pengarna trillar in på ett konto som är kopplat till ett kort som man kan använda i affären. Pappan förklarar även att man ibland måste spara till saker man vill ha då man inte har tillräckligt med pengar för att kunna köpa allt.

Tycker att det förklarades tydligt och enkelt med smarta bilder i boken hur man arbetar för att få lön som skickas till ett konto som är kopplat till ett kort. Gillade även att de tog upp att man måste spara till saker. Hade dock gärna sett att man tog upp att man kan spara till annat än för konsumtion och att man kan få pengarna att växa till "nya pengar" beroende på hur man sparar dem. Men jag antar att man inte kan få allt.

Ungarna gillade i alla fall denna och den lästes några gånger och vi (mest jag om jag ska vara ärlig) försökte få igång lite diskussioner och tankar kring pengar.

Har du något bra boktips för yngre barn om pengar? Vill att dem ska ha lite mer kött på benen angående ekonomi och hur man ska hantera pengar men vill inte gå ut för hårt för tidigt så man förstör det ekonomiska tänket och startar igång pengaångest istället. Hur gör du med dina barn?