tisdag 10 november 2020

Renovera långsamt

 I dagens samhälle är renovering en grej som alla håller på med, oftast fast det inte behövs utan mer för att man vill ha det i sin egen stil. Jag kan förstå att man har det som intresse och tycker det är kul men när folk i min närhet konstant renoverar och sedan klagar på att man aldrig har pengar över till att spara undrar jag över vad som gått snett. Snacka om att ha skaffat sig ett ekorrhjul.

Hur kommer det sig att det är standard idag att man renoverar om hela huset för att sedan när man är klar börjar om igen för att man har tröttnat på det man gjorde i början? 

Min stilla undran är ju om det inte vore bättre att inte renovera det första man gör när man t.ex. flyttar in i ett nytt hus utan istället boar in sig och ser vad man stör sig på och inte gillar innan man river ut och gör om allt. Man renoverar långsamt efter de behov som uppstår.

Som exempel ogillade jag tapeten i köket när vi var på visning av vårt hus, den ville jag ha bort ganska direkt. Men när vi flyttade in lät jag den vara och nu älskar jag den här tapeten. Vi har till och med framhävt tapeten lite extra genom att fånga upp en av färgerna i tapeten i hyllor som vi satt upp på väggen. 

Jag vill därför rekommendera metoden renovera långsamt. Känn efter ordentligt först. Behöver vi verkligen riva ut det här köket eller räcker det om vi målar om köksluckorna eller bara byter handtag? Bo in dig ordentligt och känn efter vad det är som inte fungerar. Är flödet helt fel för hur du jobbar i köket kanske en renovering är på plats men att bara byta ut hela köket för att luckorna inte känns som vår stil kanske är onödigt och dessutom dyrt.

Om man nu bestämmer sig för att renovera kan man återanvända något av det man redan har? Går det att hitta begagnat? Kan du göra det själv istället för att ta in hantverkare (brasklapp här för våtrum och el). När du nu renoverar försök att göra det i en tidlös stil som du gillar så att det håller i många år utan att du känner att du behöver göra om det. 

Jag tror verkligen på att man ska försöka göra så mycket man kan själv. Dels för att hålla kostnaderna nere men framförallt för självkänslan. Att känna att man har lärt sig något nytt och att man utvecklar sina färdigheter och sig själv som person är för mig viktigt. Jag vill känna att jag kan det här, jag behöver inte ta in professionell hjälp för precis allting. Mycket av det man ska göra kan man hitta instruktioner på via youtube eller böcker. Använd de här kanalerna för kunskapsinhämtning. 

Sen ska man inte ta sig vatten över huvudet. Man kanske inte ska bygga ett helt hus själv om man aldrig hållit i en hammare tidigare, då kanske det är bättre att börja med att spika en fågelholk. 


Hur tänker du om renovering och har du något projekt på gång?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar