tisdag 17 november 2020

Friskvård

 Nu i dessa tider med fler och fler restriktioner i och med corona så känns det extra viktigt att fokusera på sin fysiska och psykiska hälsa. Att gå till gym och bjuda in till socialt umgänge är ju inget man rekommenderar i dessa tider så därför tänkte jag tipsa om några hemsidor/appar som vi på min arbetsplats har tillgång till via vår friskvård. Då jag vet att många på min arbetsplats haft svårt att komma på vad de ska använda friskvården till då de inte velat gå på massage osv i samma utsträckning som innan corona tänkte jag att fler därute kanske sitter i samma sits och har friskvårdspengar kvar som förfaller vid årsskiftet. Jag vill poängtera att jag inte har något samarbete med någon av dessa hemsidor/appar som jag skriver om nedan utan dessa är sådana som jag själv provat och tycker kan vara värda att nämna för andra.


Yogobe - för den som gillar yoga.

Denna hemsida har jag använt mig av en längre tid då jag gillar yoga men har haft svårt att ta mig till specifika yogaklasser då vi jobbar oregelbundet. Här kan du förutom att söka bland ett stort antal olika klasser med olika inriktning och svårighetsgrader även anmäla dig till specifika kurser (ibland till en extrakostnad). Dem har en app men den är under utveckling och jag använder i stort sett aldrig appen. I appen kan du spara ner videor du gillar offline så du kan träna även om du inte har tillgång till internet.


MyMOWO - hemmaträning

Här har vi en app/hemsida med kategorier som familjeträning, kontorsträning, harmoniträning, seniorträning, löpträning, styrketräning osv. Jag skulle tro att är man fler i familjen passar denna app bra då man kan pröva olika slags pass och anpassa efter det man själv tycker är kul. Passen jag har sett ligger från 5 minuter upp till ca 30-40 minuter vilket gör att jag tycker det känns lättare att dra igång än ett 60 minuters yogapass. En kul grej är att du kan få hjälp att lägga upp ett personligt träningsprogram efter att ha svarat på några frågor. Du får även medalj efter avslutat träningspass och när du samlat ett visst antal medaljer kan du få en liten gåva (jag har t.ex. fått te hemskickat) eller bättre pris på en annan tjänst.


Mindfulness - meditation

Här finns både en gratisversion och en premiumversion. Jag har haft premiumversionen tidigare via min friskvård och då får du tillgång till fler och längre guidade meditationer. Jag använde dock inte dessa i den utsträckning jag ville utan har nu gått över till gratisversionen och har fokus på att meditera minst 3 minuter varje dag. I gratisversionen finns en kom igång guide och sedan har du guidade eller tysta meditationer från 3-30 minuter. Du får även statistik över tid, antal dagar i rad osv under din profil. Man kan även ställa in så man får en påminnelse om att meditera.


Oavsett om du har friskvård kvar eller inte så tycker jag att man bör försöka komma ut i dagsljuset på en liten promenad. Gråa, dystra november brukar vara en jobbig tid på året men i år är det enligt mig värre än vanligt. Att få komma ut i friska luften, med gott avstånd till andra, i dagsljus får i alla fall mig att må lite bättre.

Om du, som jag, gillar att promenera så har jag precis hittat en app som heter Stepler. Där får du poäng för antal steg du går per dag och dessa poäng kan sedan användas till rabatter eller saker. Är dock en del reklam och vissa saker känns det som att man behöver gå flera år för att komma upp i rätt mängd poäng. Men just nu har dem prova på myMOWO för 20 poäng, vilket ändå är överkomligt ifall du har lust på en prövoperiod där.


Det här var bara några få appar som jag själv har testat. Det finns ju fler appar/hemsidor/youtubekanaler som man kan använda sig av. Har du någon speciell app eller dylikt du vill rekommendera så skriv gärna en kommentar så vi kan få lite fler alternativ att använda oss av här i höstmörkret.


Ta hand om dig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar