tisdag 27 oktober 2020

Enkel Halloweenutklädnad

 Nu är det snart dags för Halloween och mitt ena barn har önskat att få vara pumpa när det är utklädnad på förskolan.

Sagt och gjort, efter att ha kollat runt i barnets garderob hittades ett par gröna byxor och en orange långärmad tröja. På tröjan sattes frystejp som jag målat svart och klippt ut pumpaögon, näsa och mun. Till huvudet hittade jag en pumpamössa från tidigare Halloween-spektakel (här skulle man teoretiskt sett kunna spraya håret grönt istället). 

Outfit fixad för 0 kronor och barnet är supernöjt liksom mamma då inga pengar behövde spenderas på detta och jag har svårt att tro att någon annan kommer komma i samma utklädnad. Samt att denna utklädnad är totalt lek- och spillvänlig, vilket är extra plus hos mamma.

När jag var liten har vi alltid gillat att klä ut oss och vi har aldrig köpt kostymer i butik utan man har tagit det man haft hemma eller knåpat ihop det man behövt alternativt lånat av andra. Nuförtiden ska allting köpas färdigt och jag tycker att det är sååååå tråkigt. Dels för att man blir lat och bara tittar på det som finns och klickar hem samt att man förlorar mycket rolig kreativ tid där man tillsammans i familjen kan klura på vad man kan använda till dräkterna och pyssla ihop det. 

Dessutom ser ju alla likadana ut eftersom alla köper kostymer från samma ställe...

Nej, här tycker jag nog att det var bättre förr, innan massproduktion hade kickat in och man var tvungen att fixa mer själv. Visst går det åt mer tid och det kan bli mycket jobb beroende på vilken ambitionsnivå man lägger sig på. Men det är ju även resan mot målet som ger en något. Att fundera och klura och hitta på, bolla idéer med andra. Men det är väl även detta som är svårt i dagens samhälle. När ska man ta sig tid att sitta och fixa den här utklädnaden? Ja, eller när ska man ha tid att ens tänka ut den?


Firar ni Halloween och brukar ni klä ut er?




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar