fredag 23 oktober 2020

Löning för de flesta - hur mycket kan du spara idag?

 Idag den 23 oktober får de flesta lön då 25:e infaller på en söndag. Jag rekommenderar att du ikväll slår dig ner med något fredagsmys (den obligatoriska lönecavan enligt Fru efficient badass) och går igenom vilka utgifter du har den här månaden, sedan lägger du undan en rejäl slant och det som blir över ska räcka till mat, bensin och nöjen. 

Min rekommendation är att betala sig själv först. dvs lägg undan pengar till bufferten, isken eller pensionen redan idag när pengarna kommit in på kontot. Väntar du till slutet av månaden för att lägga undan det som blir över så blir det oftast inget kvar till sparandet då vi lurar oss att tro att vi kan spendera det vi har tillgängligt på kontot.

I vår familj har vi fasta kostnader som dras på autogiro sedan har vi ett konto med lite ränta för så kallade sinking funds där kostnaderna (läs räkningarna) kanske kommer kvartalsvis eller årsvis. Hit för jag över en summa varje månad för att ha pengarna tillgängligt när den större räkningen kommer. Detta gör att vi har ett jämnt flöde av pengar över året och inte behöver leva på vatten och bröd en månad då vi får väldigt många årsräkningar. Till sinking funds brukar jag även föra över lite extra som ska kunna täcka eventuella bilreparationer och småfix hemma. Detta fungerar bra för oss och jag brukar tipsa om detta till mina bekanta så man slipper stå där med skägget i brevlådan då man t.ex. glömt att CSN-räkningen ska betalas. 

Just idag jobbar jag ett av de sena passen på jobbet och är nog inte hemma förrän tidigast kl.21, det blir nog ett glas rödvin och lite prat med mannen om hur vi ska fördela det hela. Det mesta går dock på rutin och vi har bestämda summor som vi för över till autogiro och sinking funds. De summor som går till buffert och isken kan variera från månad till månad men vi har alltid en miniminivå som ska in. 

Just konceptet sinking funds tror jag att jag fick inspiration ifrån Dave Ramsey och hans bok The total money makeover. Denna bok och hans 7 babysteps kan vara ett bra alternativ för dig som sitter med skulder och krediter och inte vet hur du ska bli av med skulderna och få igång ett sparande. 

Med hopp om en hög sparkvot och en trevlig helg! Ta hand om er därute!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar