tisdag 20 oktober 2020

Prioritering städa istället för skriva

Idag har jag prioriterat att städa ur vårt ”walk-in” skafferi. Nu när det börjar bli kallt börjar mössen hitta in, detta är den stora nackdelen med att bo ute i skogen i torp med gammal torpargrund. 

Vi har de senaste åren klarat oss rätt bra från att få in möss då vi tätat de hål vi hittat, men nu har dem alltså hittat annan väg in igen.

När vi flyttade in köpte vi massa glasburkar som vi fyllde på varor i för att hålla det fräscht och icke-åtkomligt för små rackare. Med åren har vi blivit lite sämre på att hälla över och hålla ordning. Men ikväll blev det alltså ändring på det.

Vi drog ut allt ur skafferiet (som förövrigt är ett litet sovrum i anslutning till köket som de förra ägarna gjort om till skafferi) och svabbade av allt. Sorterade ut vissa saker som gått ut i datum och som vi insåg inte skulle ätas upp av oss och hällde upp resterande i burkar. Vi har även återanvänt större kartonger för att kategorisera saker så det ska bli lättare att hitta, vi har t.ex. en kartong med bakgrejer och en med konserver. 

Glasburkar som vi sparat sorterades efter den storlek vi använder mest när vi gör sylt eller inläggningar och lades på ett lättåtkomligt ställe för att underlätta vid syltkokning. Jag har märkt att jag tar mig för att göra saker lättare om allt finns lättillgängligt och man inte behöver fixa en massa annat innan så tror detta kommer bli bra. 

Vi la även snacks och sånt vi har lite mer av i datumordning, det äldsta längst fram så att vi kan äta upp sakerna inom hållbarhetstiden. 
Har du något bra knep för att hålla ordning i oredan? Tips på hur man får familjen att fortsätta hålla ordning mottages tacksamt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar