torsdag 29 april 2021

Löneökning och deklarera


 I och med aprillönen så har vi på mitt jobb nu fått vår löneökning och även det retroaktiva utbetalt.

Tyckte att avtalet vi fått från början var rätt dåligt och när vi blev informerade av vår chef tidigare under april att vi endast blivit tilldelade en ökning på 2,5% uppifrån, icke förhandlingsbart, blev jag rätt sur milt sagt. Motiveringen till denna löneökning var att vi låg 1% under budget under 2020 - kanske inte så konstigt med tanke på pågående pandemi, men eftersom det "går dåligt" så blir det så. 

I alla fall när jag hade "lönesamtal" (också känt som chefen berättar vad du får för ökning och du ska tacka och ta emot) så fick jag en ökning på 2,58% så jag antar att jag ska vara nöjd med detta ändå. Lyckades även deala till mig ett ansvarstillägg på 500kr per månad så det känns ändå som en liten seger. Jag har bara behövt tjata på 2 chefer som i sin tur tjatat på sina chefer för att det tillägget ska gå igenom. Skam den som ger sig så att säga.

Det positiva med detta är ju att jag fått ytterligare mer motivation att lägga undan lite extra i mina fonder och aktier. April har varit en månad som jag ökat på i mina innehav lite mer än tidigare under året. Att jag har fått en del utdelningar från mina aktier har också lett till återinvesteringar så att min lilla pengamaskin ska få möjlighet att puttra vidare mot ökad frihet. Tanken är också att löneökningen ska direkt in på sparkontot och att levnadsstandarden ligger kvar på nivån vi har i dagsläget.




Deklarationen kom ju för ett tag sen och 3 maj är sista dagen att deklarera. I år fick jag för första gången kvarskatt och kände mig lite rådvill. Trots att jag la till reseavdrag fick jag fortfarande lov att betala in 500kr. Ingen "Prisa gud, här kommer skatteåterbäringen" för mig i år .Lite tråkigt då man vant sig vid att få tillbaka någon tusenlapp varje år som man kunnat ha till lite roliga saker.


Är du nöjd med din löneökning och har du hunnit deklarera än?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar