lördag 15 maj 2021

Ladda batterierna i naturen




 Jag tror att många av oss som känner att vi har mycket på jobbet, vi stressar mycket och har fullproppade kalendrar skulle behöva dra ner på åtaganden och göra plats för naturen i kalendern istället. Inget får mig att varva ner så bra som att snöra på mig skorna och bara gå ut och gå i naturen, Det kan vara i min egen trädgård eller skogen bredvid eller något motionsspår eller vandringsled i närheten. 



Jag har alltid trivts i naturen och jag gillar att gå, innan barnen var jag alltid ute och gick hela mina lediga dagar. Nu blir promenaderna inte lika långa eller lika ofta men jag försöker ändå vistas i naturen varje dag. Nu har jag ju även en trädgård som jag kan greja runt i vilket gör att jag får min dagliga dos av vara i naturen energipåfyllnad.

Är jag på jobbet tar jag mig alltid tiden att gå ut en stund på lunchrasten för att ladda på batterierna. Att få komma bort från bruset och stöket och landa i en liten träddunge eller park och se hur löven rasslar i vinden är en lisa för själen.



De senaste veckorna har varit väldigt hektiska, många sjuka på jobbet och vi andra måste täcka upp. När jag då fick en lucka på ca 1 timme mellan att jag slutade jobbet och skulle hämta barn tog jag mig till ett närbeläget ställe och bara vandrade runt och avnjöt naturen. Trots att jag hade haft en dålig dag så lättade allt det där och livet kändes enklare när det var dags att hämta barnen. Så istället för att vara trött och arg när jag kom hem kände jag mig ganska lugn och avslappnad. Det slutade med att jag och barnen hade en väldigt trevlig eftermiddag istället för en med skrik och bråk som jag är rädd för att det kunde ha blivit om jag inte fått mitt lilla andningshål. 

Det bästa med naturen är ändå att den är gratis. Det är gratis att strosa runt bland träden och höra fåglarna kvittra eller titta på myrorna som kilar runt. Att vi sedan har vår fantastiska allemansrätt är grädde på moset. Att vi alla har möjlighet att ta oss ut och plocka svamp och bär är en ynnest som är få förunnat om man kollar på andra delar av världen. 



För att kunna njuta riktigt ordentligt tror jag också att man inte ska mäta hur mycket man "presterat". Du behöver inte stressa igenom motionsspåret för att slå din gamla tid. Det kanske är bättre om du sätter dig på stubben och bara kikar på blommorna ett tag och låter tankarna vandra.


Brukar du ladda batterierna i naturen?



1 kommentar:

  1. Hej! Håller helt med! Man behöver inte mycket mer än naturen!

    SvaraRadera