fredag 23 april 2021

Löning - Sinking funds

 Idag får många av oss lön då  den 25:e infaller på söndag.

Jag har nu under förmiddagen flyttat runt min lön till olika sparkonton och ISK-konton för att kunna investera och få min lilla pengamaskin att puttra vidare mot en ökad frihet från ekorrhjulets fasta grepp.

Men i dagens inlägg tänkte jag fokusera på något som jag kallar för sinking funds. En ganska stor del av min lön går nämligen hit. Jag har i vår budget tagit upp kostnader som kommer en gång per år samt olika sparmål för saker som kanske sker några gånger per år. Istället för att få en stor summa att betala klumpvis vissa månader har jag räknat ut ett månadssnitt som sätts in på ett sparkonto med ränta, mina så kallade sinking funds. Några exempel på saker som är med i mina sinking funds är bilskatten, tömning och service av avloppet, terminsavgifter för barnens aktiviteter, kläd- & glasögonkonto, renoveringskonto och semesterkassa. 

Genom att varje månad föra över en förbestämd summa som ska täcka den stora räkningen när den kommer har vi bättre koll på vår hushållsekonomi samt att vi slipper punga upp stora summor vid ett och samma tillfälle då många saker kommer samtidigt eller vid tillfällen då man kanske har många andra utgifter. 

Tidigare förde jag över alla pengar, både buffert och sånt som skulle gå till saker, till samma konto utan att ha koll på vilka pengar som hörde till vad. Det tyckte jag var jobbigt när jag sedan skulle betala de större räkningarna då jag inte hade koll på vilka pengar som hörde till vilka saker. 

Då bestämde jag mig för att börja om på ny kula. Så nu har jag ett konto med buffertpengar, alltså våra akutpengar ifall skit händer, vilket det ofta gör när man bor i ett gammalt torp på landet med eget vatten och avlopp, bilar och barn. Sedan har jag ett konto med våra sinking funds, alltså utgifter som jag vet kommer i närtid eller pengar som skall sparas till ett specifikt ändamål i närtid t.ex. till sommarsemestern. 

För att hålla koll på alla sinking funds och vilka pengar som hör till vilken del så kör jag med en pärm där jag har ett papper för varje del där det står sparmål, hur mycket som skall sparas varje månad samt att jag loggar alla in- och utsättningar. Detta har gjort att jag har stenkoll på hur mycket pengar vi kan spendera under semestern eller hur mycket pengar vi kan använda till renoveringar osv utan att spränga budgeten. Jag vet också att det alltid kommer finnas pengar till bilskatt och andra kostnader som kommer årsvis. Detta sätt att logga/öronmärka pengar till specifika saker har fungerat otroligt bra för mig och vårt hushåll. Jag vet att det alltid finns pengar till de kostnader som kommer och jag kan spendera på saker som renovering och semester utan att fundera över om pengarna skulle gå till det eller inte. För mig har det bidragit till en frihetskänsla att känna att man har pengar till det som komma skall. Tycker även att det har blivit lättare att spendera pengar då det är öronmärkt till vissa saker och tänkt att användas till det.

Så mitt tips vid denna löning är att sätta dig ner och fundera om sinking funds kanske är något för dig och ditt hushåll att använda. Eller har du något annat bra knep för att ha full överblick över din ekonomi? Kommentera gärna nedan :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar