tisdag 6 april 2021

Aprilväder och trädgårdsstök

Nu är det vår när blåsippan kikar fram!


Nu är påsken förbi men vad skönt det har varit med några dagar ledigt. För det mesta har vi haft underbar sol men självklart i april så kommer det ju snö. Snön tinade tack och lov bort ganska snabbt men hann ändå med att kallså lite, har aldrig gjort detta tidigare så ska bli spännande att se vad jag för resultat. De fröer som fick leka försökskaniner denna gång var eterneller, zinnior, rudbeckior, ringblommor, blåklint, rosenskära och pak choi. Jag hittade ett litet "ställa mot väggen" växthus i förrådet som jag fått nångång för längesedan som jag lappade ihop så gott det gick och ställde på en halvsolig plats där byttorna med de sådda fröerna nu får stå och gro till sig. Förhoppningsvis får jag upp lite tuvor som jag kan plantera i min nya blomsterrabatt som vi håller på att anlägga.

Meningen med den nya blomsterrabatten är att få in lite fler blommor som pollinatörerna (ffa mina egna bin) gillar samt att vi ska kunna gå och plocka riktigt härliga blomsterbuketter bara för njutningens skull. Gillar även idén med en blomsteräng med många olika sorter som blommar länge för att minska dött landskapskänslan. Fler borde offra en del av sin gräsmatta till förmån för en liten äng eller annat man planterat som kommer i olika omgångar under sommaren för att rädda den biologiska mångfalden. Vi måste våga ställa om och inte vara så rädda för att ha det lite stökigt i trädgården. Här vill jag slänga in ett boktips i form av "Binas historia" av Maja Lunde.

Jag har även tagit mig i kragen och börjat rensa upp i syrenhäcken som blivit negligerad sedan vi flyttade hit för sju år sedan. Att säga att det var på tiden är en underdrift. Nu är vi i alla fall igång och tycker redan nu att häcken ser mer full av liv ut (kan ju även bero på att alla döda halvtorra grenar nu är bortplockade). Av allt ris vi får gör vi flis och lägger emellan pallkragar som gångar, bra att gå på samt att ogräset inte får något bra fäste där plus att det är gratis (minus arbetskostnaden då...). Då vi fått ganska mycket ris/sly samt att vi har mycket mer blåst på tomten nu sen skogen blev avverkad är jag sugen på att göra ett slystaket. Det får nog vänta ett tag till då vi väntar på grävaren som ska gräva dränering runt tomten.


Kalhygget som ger oss ökad blåst på tomten


Tidigare under "våren" passade jag på att köpa lite krokusar och småvioler. Älskar dessa vårblommor och dem är livsviktiga för pollinatörerna som vaknar nu på vårkanten. Hos mig får dessa vårblommor först husera vackert i krukor på trappen för att sedan grävas ner i rabatter, eller direkt i gräsmattan. Detta har gjort att jag nu har krokusar som tittar upp lite här och var ur gräsmattan, helt underbart, är lite sugen på att bombardera ett ställe av gräsmattan med krokuslök för att se om jag kan skaffa mig en krokusmatta till nästa vår. 





Hur har din påsk varit och har du spenderat den med något du tycker om?

1 kommentar:

  1. Ser underbart ut. NU har jag ju avslöjat mig på bloggen men lite utomhus samt mycket inomhus tittandes på snö/regn/blåst. Såg igår att humlen vi satt förra året verkligen är på G i år. Det ser jag fram emot å.

    SvaraRadera