tisdag 1 december 2020

Klimatkontot

Barnens förskola har projekt där de tittar på miljö och återvinning. Efter att de pratat om återvinning och andra saker man kan göra för att värna om miljön fick alla med sig en lapp hem där man fick skriva ner om man gjorde något speciellt för miljön hemma. Detta ska dem senare diskutera på förskolan och se vad dem har fått för olika saker som vi gör hemma.

Den här lappen fick mig att tänka ett extra varv på vad vi gör hemma som kan klassas som ”miljövänligt” men som även påverkar ekonomin positivt. Som exempel på detta konsumerar vi få saker, om vi behöver något letar vi second hand. Vi släcker lampor när vi går ut ur rummet, tvättar och diskar fulla maskiner. Tar korta duschar och samlar slaskvatten ffa sommartid som vi kan använda i odlingarna. Vi byter inte ut saker för att dem inte är senaste modet och vi renoverar långsamt (om ens alls). Det finns en hel drös med andra saker som vi också gör men det blir lite långrandigt att skriva ner allt här.

Vi källsorterar hemma men vi (läs jag) har ibland svårt att komma iväg till återvinningen för att slänga det så insamlingsstationen blir ofta överfull och det känns lite motigt att åka in med allt. Men efter att jag hittat appen Panta på har allt blivit lättare (läs roligare) då man samlar poäng på det man källsorterar/återvinner. Dessa poäng kan sedan omvandlas till rabatter/kuponger, pengar eller doneras till välgörenhet. I appen syns sedan hur mycket koldioxid man har minskat sitt klimatavtryck med. Man får även veta hur mycket den sparade koldioxiden motsvarar i antal minuter hårtorkning, timmar en glödlampa lyser, minuter i duschen , antal kilometer bilkörning osv. Kul och motiverande med pedagogiska lättförklarade bilder. Det jag har tänkt på med appen är att det blir väldigt få kilometer bilkörning per "sparad" koldioxid. Då vi bor på landet och kör en del bil så gnager bilen lite på miljösamvetet.

Jag blev nyfiken på hur vårt koldioxidutsläpp egentligen ser ut och gick då in på klimatkontot.se för att få en överblick över vår livsstil och de val vi gör i vardagen. Föga förvånande är det bilarna som drar ner vårt resultat och ger oss en högre klimatpåverkan. Vår ena bil har börjat ge tecken på att den är dags att byta ut inom en överskådlig framtid. Min förhoppning är att vi kan investera i en bil med lägre klimatpåverkan när detta sker. Tills dess får vi fortsätta med och även försöka förbättra det vi redan gör idag som t.ex. inte ta bilen i onödan, samåka när möjlighet finns, kombinera flera ärenden samtidigt så bilen kan stå längre osv.

Jag tror det är viktigt att vi börjar titta på vårt klimatkonto och inte bara på vårt investeringskonto. Hur ligger vi till där egentligen? Kan jag göra några enkla justeringar för att komma ner lägre i min klimatpåverkan? Kan jag se till att pengarna på mitt investeringskonto jobbar för ett bättre klimat? 

Hur ser ditt klimatkonto ut?



3 kommentarer:

  1. Bra inlägg. Jag jämförde pre och post FIRE strävan för vår del i detta inlägg.

    https://www.iblandgormanratt.se/2018/10/klimatlarm-och-hur-sparsamhet-sank.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra jobbat att lyckas halvera utsläppen! Tror fler behöver in och kika och knappa in sina uppgifter. Lätt hänt att man tror man ligger bra till men slår man ihop allt blir det större utsläpp än vad många tror.

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera