onsdag 9 december 2020

ibindex

Jag har en liten aktieportfölj som jag har på sidan av mitt indexfondsparande för att få lite krydda och lära mig mer om aktievärlden. I min aktieportfölj har jag en del investmentbolag. Investmentbolag kan man säga är en slags hybrid mellan aktie och fond. Investmentbolaget investerar i noterade och onoterade bolag och bildar som en egen liten portfölj som du får del av genom att köpa aktier i investmentbolaget.

Genom att äga aktier i investmentbolag får man en bra riskspridning eftersom investmentbolaget äger andelar i flera olika företag, dvs du får en stor diversifiering fast du endast äger aktier i investmentbolaget. 

Innan jag köper investmentbolag brukar jag, bland annat, gå in och kolla hur dem ligger till på ibindex.se för att se om aktien jag är intresserad av handlas till rabatt eller premie. Vad innebär då detta?

Jo ett investmentbolag har ett substansvärde som består av investmentbolagets nettotillgångar. Om priset på aktierna är lägre än substansvärdet handlas aktien till rabatt. Om priset på aktierna är högre än substansvärdet handlas aktien till premie. Det innebär att man kan handla innehaven i investmentbolaget till billigare pris om man handlar vid rabatt, jämfört med att köpa innehaven själva. Genom att gå in och kolla på ibindex.se kan man se hur bolagen ligger till just nu med avseende på rabatt eller premie. På hemsidan kan man även läsa sig till hur de gör beräkningar på bolagens substansvärde för att få fram om företaget hamnar under rabatt eller premie.

Om du inte vill hålla på och greja själv med aktier men ändå är intresserad av investmentbolag har du Spiltan Aktiefond Investmentbolag som investerar i de olika investmentbolagen. OBS! att detta inte är en köprekommendation ifrån min sida utan jag uppmanar alla att läsa på och göra egna val. 

Har du några investmentbolag i din portfölj?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar