fredag 25 december 2020

Biblio - biblioteket i mobilen

 


Efter att de nya striktare restriktionerna har kommit har även biblioteken fått lov att stänga igen. Jag är en storkonsument av bibliotekets tjänster och att inte kunna få gå dit och låna böcker känns som ett stort hål i min livskvalitet.

Böcker har tidigare varit en av mina stora utgifter. När jag började studera köptes mycket kurslitteratur via nätsidor och andra böcker följde ofta med av bara farten. Under mina första år i arbetslivet cyklade jag ofta ner på stan på mina lediga dagar för att gå i bokhandeln och plocka upp nya böcker. Men under mina föräldraledigheter har jag hittat tillbaka till biblioteket och nu vill jag inte släppa taget. Att ha möjligheten att låna i stort sett vilka böcker du vill utan att betala något (ok betalar skatt men ni fattar vad jag menar) är en stor förmån som vi alla borde utnyttja mera. När vi nu inte kan göra detta på det viset vi är vana med så började jag utforska bibliotekets e-tjänster.

Jag gillar inte att läsa på telefon eller platta egentligen men att kunna läsa böcker på detta vis istället för inte alls (eller börja köpa böcker igen) gjorde att jag gav Biblio en chans. 

Hur fungerar det då? I mitt fall så laddade jag hem Biblio appen och loggade in med mitt bibliotekskortnummer och den personliga kod jag har kopplat till det. Jag kommer nu åt mitt biblioteks utbud av ljudböcker och e-böcker via appen. I appen kan jag söka och låna böcker och även ladda ner dem offline ifall jag ska iväg där det inte finns täckning. Det kan vara olika begränsingar på hur många böcker du kan låna under en period, på mitt anslutna bibliotek kan du låna 2 böcker i veckan och du har tillgång till boken i 4 veckor. 

Direkt när du kommer in i appen har du en överblick över dina lån. Om du då klickar på den boken du läser kommer du till det ställe där du slutade senast. Väl inne i boken kan du ändra textstorlek, lägga till bokmärken eller gå in och välja kapitel. Allt som allt är jag mycket nöjd med appen och jag kommer nog att fortsätta använda den parallellt med vanliga böcker när biblioteken får öppna igen senare. 

Använder du Biblio eller har du andra knep för att läsa böcker utan kostnad? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar