torsdag 3 december 2020

Premiepensionsrätter


Idag torsdag den 3 december kl 23.59 är sista tiden du kan byta fonder för din premiepension innan nya premiepensionsrätter sätts in på varje sparares konto. Om du aldrig har gjort något val placeras pensionsrätterna i AP7 Såfa.

Premiepensionen är en del av den allmänna pensionen och varje år avsätts 2,5 procent av din pensionsgrundande inkomst in här. Genom att logga in på pensionsmyndigheten.se kan du själv välja vart du vill placera dina pensionsavsättningar. Gör du inget fondval så hamnar pengarna i det statliga förvalsalternativet AP7 Såfa.

AP7 Såfa är en fondportfölj bestående av AP7 räntefond och AP7 aktiefond som anpassas efter din ålder och är uppbyggd för att passa ett långsiktigt sparande. Risken är spridd över världens marknader och i flera olika branscher för att fonden inte ska bli så känslig för hur enskilda marknader eller branscher utvecklas. Risken anpassas även efter din ålder så vid 56 års ålder får du gradvis större del räntor i portföljen. Så är du inte intresserad eller insatt kan du med gott samvete låta dina pengar ligga kvar här.  

Jag själv har valt lite olika fonder till min premiepension eftersom man via premiepensionen får bättre förvaltningsavgifter än man får via vanliga banker/nätmäklare då staten förhandlat fram detta. Jag har därför fonder som jag tycker verkar intressanta men som jag tycker är för dyra att ha på mitt vanliga sparande på premiepensionen istället. Man kan välja max 5 olika fonder för sin premiepension, i dagsläget har jag 3 olika. Jag har kvar en mindre del i AP7 aktiefond, sedan har jag en teknikfond och en hållbar energi fond. Hittills i år har jag haft en värdeutveckling på 34,5% vilket jag känner mig väldigt nöjd med. 


Har du gjort något val i premiepensionen?




(Disclaimer: Jag är inte en ekonomisk rådgivare och du väljer själv vad du vill investera i. Det är alltid en risk förknippat med investeringar och du kan förlora hela eller delar av ditt kapital.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar