tisdag 22 december 2020

Jakten på julen



 Julafton närmar sig med stormsteg men i år har julkänslan inte infunnit sig riktigt trots tappra försök från min sida. Kombination coronapandemi och lervälling tar musten ur mig. Jag har även saknat förberedelser och aktiviteter som vi brukar ha inför jul. Varje år brukar jag och ett par kompisar samlas för ett julbak. Vi får då chans att hänga och umgås och baka gott, det vi bakat delas sedan upp så alla får lite av varje. Allt går åt och du får en massa härliga sorter att välja på, till lägre pris och tidsåtgång än om du gjort allt själv. I år blev ju detta inte av, av förklarliga skäl. Jag har däremot bakat en del, både själv men även med barnen. Mycket har hamnat i frysen och vi har nog fikat mer i december än vi gjort på ett halvår.  

Vi har hunnit med att julpynta och jag har slagit in de onlinehandlade julklapparna. I vår familj är det bara barnen som får paket, vi vuxna har slutat ge varandra julklappar för några år sedan, bra för miljön och plånboken med färre saker att ge. Barnen får heller inget överflöd av paket utan vi försöker hålla oss till ett paket per barn från varje "familj" vi firar med, vill man ge mer får man istället sätta in en slant på barnens sparkonto.

För att få lite julkänsla har jag sträckkollat julfilmer på Netflix och bara lyssnat på julmusik på radion. Om det har fungerat, ja, litegrann, tror jag. Allt som allt tror jag ändå att alla förberedelser inför jul är klara. Nu ska man bara klara av de sista hektiska dagarna på jobbet innan julafton innan jag får någon dag ledigt, sedan är det jobb till nästa år som gäller. Nackdelen med mitt jobb är att vi har öppet varje dag året om, så när de flesta njuter av långledigt så är man själv instängd och längtar hem. Så många gånger under det här året som jag önskat att vi var längre fram på vår FIRE-resa att man bara kunnat sluta har jag väl aldrig haft tidigare...

Var i alla fall ledig i helgen som var så då passade vi på att ge oss ut på en utflykt. Det blev en promenad längs ett spår där någon har ställt ut tomtar längs med hela vägen. Barnen tyckte det var jätteroligt att leta efter nästa tomte. Självklart avslutades rundan med hembakt fika. 

Årets jul har fått mig att inse, igen, att det viktigaste för mig runt jul är inte paketen och köphetsen och jakten på den bästa presenten. Utan det är det sociala umgänget jag har saknat mest. Jag saknar att inte kunna besöka mina äldre. Jag saknar att inte kunna träffa mina vänner på ett vettigt sätt. Jag saknar att inte kunna vara ledig och njuta riktigt länge med min familj. Även om vi har gjort väldigt mycket i år för att få familjetid och mystid tillsammans, då vi pritoriterat det.

Jag hoppas och tror att fler kommer inse att det inte är paketen som är viktigast, utan relationerna. Kanske denna jul kan bli startskottet för något nytt hos många. Ett nytt startskott där vi nästa år, om allt har återgått till mer normala förhållanden, kan fokusera mer på varandra och ge varandra tid istället för saker. För i min värld är tid något av det finaste du kan ge.


Hur firar du jul i år?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar