tisdag 22 september 2020

Veckohandla

 Då vi redan pratat om matlådan tänkte jag vi kunde gå vidare med matfrågan och då kom jag att tänka på själva inhandlingen av mat. I vårt hushåll veckohandlar vi, oftast på onsdagar. Varför onsdagar? Jo då har vi hunnit titta igenom reklambladet som kommer på måndagen, skrivit inköpslista med det som är bra pris just nu och kan komplettera med andra varor som vi ofta använder och som är på upphällningen.

Samtidigt som reklambladet gås igenom skrivs det även en matsedel för veckan som kommer. Dock följer vi inte matsedeln slaviskt utan ofta kan vi kasta om dagar eller om vi får mycket mat över kan vi ibland skippa att laga mat en kväll (plus att du får mumsiga matlådor till dagen därpå). Att skriva matsedel har hjälpt vår familj mycket att komma ifrån snabbmatsinköp och idétorka när man kommer hem efter jobbet trött och hungrig med lika trötta och hungriga barn. Vet man att alla ingredienser finns hemma och vad man ska laga går det oftast fortare att slänga ihop något hemma än att stå i snabbmatskön, vänta på maten, köra hem och slänga i sig den. Så matsedeln är bra både för ekonomin och för hälsan då vi ofta skippar halvfabrikat när vi lagar mat hemma.

Men för att kunna laga denna mat behöver vi ju handla hem maten. Oftast är det jag som handlar direkt efter jobbet då mitt jobb är väldigt nära en stor matbutik. Att jag handlar direkt efter jobbet sparar oss tid då jag har med mig kassar och inköpslista till jobbet och efter att jag slutat för dagen bara kan knalla in i butiken och plocka upp det jag ska ha. Alltså - alla extraresor för att ta sig till matbutiken försvinner då jag redan är "på plats". Eftersom jag bara handlar i en butik (ramla inte av stolen när du läser det här, nej jag åker inte runt till olika butiker för att hitta bästa priset, jag handlar uteslutande på butiken nära jobbet) har jag lärt mig hitta det vi brukar handla och har koll på vilka märken som har bäst kilopris just här. Detta gör att veckohandlingen går snabbt och smidigt. I detta fall värderar jag min tid högre än de intjänade kronorna som jag eventuellt kan få genom att shoppa runt hos olika butiker. Eftersom jag endast handlar i denna butik har jag sett till att bli medlem i deras kundklubb för att få ta del av ytterligare extrapriser samt samla poäng. 

Att vi just veckohandlar beror mycket på att vi tycker det är skönt att ha lite struktur för veckan. Att behöva åka och småhandla lite varje dag tar tid och risken är stor att det slinker med något extra som du egentligen inte behöver men tar på impuls. Butikerna är ju ändå uppbyggda så att saker ska få följa med hem, även om man inte tänkt det från början. Att veckohandla minskar tiden du befinner dig i butik och kan lockas av exponering och skyltning. Ibland behöver vi dock stödhandla mjölk och kanske någon frukt men oftast brukar vi klara oss, i värsta fall få vi väl gå utan bananer någon dag innan det är dags för veckohandling igen. 

`Veckohandlingen "tvingar" även min man och mig att sätta oss ner och planera för veckan som kommer. Vad har vi mycket av i kyl och frys som vi skulle behöva äta upp? Vad är på  extrapris som vi använder som vi vill bunkra upp med? Är det något speciellt som händer så vi behöver handla något extra till det, t.ex. ska vi ha vänner över på middag, födelsedagskalas, baka pepparkakor etc. Eftersom vi endast handlar en dag i veckan har vi mer tid de andra dagarna/kvällarna att hitta på andra saker som vi vill göra, t.ex. träna eller skriva blogginlägg.

Enligt konsumentverkets matkostnadsberäkning (https://www.konsumentverket.se/globalassets/artikel/kostnadsberakningar/kostnadsberakningar-matkostnader-2020-konsumentverket.pdf) skulle vår familj lågt räknat (all mat hemma utom lunch vardagar) ha en matkostnad på 7450kr/månad och högt räknat (all mat hemma inkl lunch vardagar) ha en matkostnad på 9760kr/månad. 

Vår faktiska kostnad brukar hamna mellan 5000-6000kr/månad, då är det inklusive hygien som tvättmedel och tvål ibland kan även enstaka klädesplagg vara med i denna summa. Jag tycker därför att våra matkostnader är helt okej för fem personer även om jag inte jagar priser på olika butiker.

Till sist lite tips jag använder mig av för att få lägre matkostnader:

¤ Kolla i reklambladet vad som är på extrapris den aktuella veckan och handla det ni använder och bunkra upp i kyl, frys och skafferi. Exempel: kommer inte ihåg när jag köpte kaffe till ordinarie pris senast.

¤ Jämför kilopriset, ibland är annonsvaran fortfarande dyrare än andra märken, så bli inte lurad av extrapriset.

¤ Få ett hum om vad saker brukar kosta per kilo, t.ex. kanske du inte ska handla paprika när kilopriset är 76kr utan vänta tills kilopriset är närmare 25kr.

¤ Hänger samman med tipset ovan: Ät i säsong. Rotsaker är billigt på hösten, passa på att frossa i olika kål och rödbetor nu när det finns i överflöd. 

¤ Följ inköpslistan för att minimera att impulsköp kommer med hem. Undantag från detta är om butiken har oannonserade extrapriser på sånt ni använder dagligvis, detta kan köpas om priset är rätt.

¤ Våga prova icke-kända märken. Ofta betalar du mer för "kända" märken när det oftast finns minst lika bra produkter till lägre kilopris.

¤ Om du använder mycket bönor så köp torra och koka själv och frys ner i lämpliga småförpackningar.

¤ Kolla om din butik har en hörna där de lägger varor med sämre hållbarhet till rabatterat pris och se om det är något där som ni brukar använda.


Det finns ju en hel uppsjö med tips därute för dig som vill kapa matkostnaderna. Har du några knep du använder dig extra av?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar