fredag 18 september 2020

Bokrecension: Växla ner – 77 sätt att leva bättre på mindre av Karin Lilja

Efter att ha insett att ett enklare liv är något som vår familj eftersträvar har jag börjat läsa livsstilsböcker med detta tema. Dels för att få tips men framförallt för att få inspiration och se att man kan göra på olika vis för att nå sitt mål.

I boken Växla ner får vi följa med på författarens resa från ett hektiskt liv i storstaden till ett lugnare, mer nerväxlat liv. I boken blandas författarens erfarenheter med mer handfasta tips om hur du kan byta bort pengar och prylar till förmån för mer tid och välmående. Att inse att man faktiskt kan komma ut ur ekorrhjulet och skapa det liv man själv vill leva, även om det kanske kräver lite mer kreativitet och tar lite längre tid än om man bara fortsatt på den bana man har fastnat i.

Boken är smidigt uppdelat i kapitel som går ner djupare i olika kategorier som att bo, att arbeta, att skapa, att må bra osv. Varje kapitel avslutas sedan med en sammanfattning av tipsen som gåtts igenom för att du enkelt ska kunna komma igång och styra ditt liv i den riktning som du vill. Dessa små kapitelsammanfattningar tycker jag är toppen och man kan lätt gå tillbaka till dessa för att läsa igenom lite snabbt när man behöver inspiration eller bara känner att man har fastnat.

Det som enligt mig var mindre bra med boken är att vissa tips kändes som att man har hört tusen gånger innan, som t.ex. att det lönar sig att köpa kvalitet istället för att ta det billigare alternativet som går sönder. Att man ska vårda sina saker så att de håller längre. Behöver du verkligen ha en bil, det är ju så mycket billigare att cykla. Kom ihåg att ta med matlåda till jobbet istället för att äta ute. Dessa tips är bra i sig men för mig som redan har funderat på detta ett tag så blev det en del repetition och inte så mycket nya tankar som jag hade hoppats på.

Jag tycker ändå att boken är läsvärd, den är bra skriven med ett flyt som gör att den blir lättläst men samtidigt intressant. Då vissa av tipsen är mer basic passar den både dig som precis har börjat fundera på hur man kan komma ut ur ekorrhjulet samt för dig som redan kommit en bit på väg.

Låna den på ditt bibliotek.