tisdag 15 september 2020

Matlådan

 Att ta med matlåda är ett sånt där tips som kommer upp överallt där man läser om spartips. Dels för att det är ett tips som är ganska enkelt för alla att klara av, så länge du får in vanan att göra det. Dels för att man kan spara in en hel del pengar på det, jämför utelunch 5 dagar i veckan mot att ta med 5 matlådor i veckan så fattar du. 

Det jag vill komma med matlådan är att jag själv var väldigt duktig i början när jag jobbade att ta med mig matlådan, vanan satt i från studerandet då man var för snål att äta ute jämt. Sen gradvis började jag bli sämre på att få med mig matlådan då mitt jobb låg nära matbutik och andra lunchställen. När jag sen bytte jobb var det matlåda som gällde då inga affärer eller lunchställen låg i närheten plus att lunchen endast var 30 minuter. Jag fick då åter in vanan att ta med mig matlådan och såg en effekt på min privatekonomi. 

När jag sen bytte jobb igen så har jag med mig min matlåda och jag känner nu att jag inte vill komma tillbaka till att köpa lunch igen. Jag ser hur mina kolleger går ut för att köpa lunch eller går till matbutiken och köper någon färdigrätt, och jag ser hur deras tid bara försvinner. En av mina kolleger hade beställt lunch på en av de närliggande matställen men hann knappt få in maten innan lunchen var slut. Vilket ledde till att maten behövde kastas in i munnen för att snabbt kunna ta sig tillbaka i tid, detta tyckte jag kändes som slöseri med både tid och pengar. Jag vill gärna ha tid att äta i lugn och ro. En annan av mina kolleger går alltid till frysdisken i matbutiken och handlar lunch, sedan behöver kollegan vänta på att maten ska värmas i micron, oftast 7 minuter, innan det är dags att sätta sig och äta. redan där har minst halva lunchen gått, och oftast ser maten inte jätterolig ut heller. 

Genom att ta med egen matlåda kan jag själv styra hur näringsrik mat jag äter, jag behöver inte lägga energi på att ta ett val vid frysdisken och sedan stå i kö för att betala innan jag kan värma min mat.

Med tiden jag sparar på att ha med mig min matlåda hinner jag varje lunch ta en promenad. Detta leder till att jag oftare känner mig piggare än mina kolleger på eftermiddagen. Jag har ju fått en liten energikick av att vara ute i friska luften och rört på mig under lunchen. 

Denna promenad har gjort att jag inte längre behöver ta den där kaffekoppen på eftermiddagen som ofta gjorde att jag fick ont i magen, Jag kan lättare stå emot alla godsaker som på något magiskt vis letar sig in i vårt fikarum då de flesta när de handlar lunch även handlar något gott till som de sedan inser att de inte behövde/borde äta.

Hur gör man då för att få med sig matlådan? Hemma hos oss lagar vi alltid lite mer mat än som kommer gå åt till middag. På det viset får vi alltid över som vi kan lägga till matlådor dagen därpå. Vi försöker alltid ha någon extra matlåda i frysen ifall maten går åt under middagen, vi inte lagar middag då vi är bortbjudna etc. På det viset finns det alltid mat att ta med. 

Gör iordning matlådan kvällen innan! På morgnarna brukar vi ha ont om tid och att då ställa sig och göra iordning en matlåda är ingen prioritet över att få på ungarna kläderna så att säga. Få in vanan att ställa ner matlådan i din väska du har med till jobbet. Jag tar min matlåda och lägger den i väskan när jag ställer undan frukosten och redan är inne i kylskåpet och stökar. 

Brukar du ha med dig matlåda och vad har du för tips för att komma ihåg att ta med den?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar