fredag 25 september 2020

Löning - betala dig själv först

 Nu är det för de flesta löning och därför vill jag komma med ett standardtips; Betala dig själv först.

Vänta inte för att se hur mycket pengar du har kvar i slutet av månaden för att sätta in dessa på sparkontot, ofta får du ingenting kvar alternativt är summan du får kvar väldigt låg mot vad den kunde ha varit. 

Försök få in vanan att betala dig själv först, för syns inte pengarna på kontot/kortet då tänker du förmodligen till en extra gång innan du köper den där extra grejen i affären som du mest vill ha på ren impuls. 

Att betala sig själv först är även bra för att du får en kick när du ser att dina sparade medel ökar och du kommer närmre ditt mål, i alla fall funkar det så för mig.

Vi har en summa som vi sätter in på våra isk-konton, en summa som går till barnspar, en summa som går till buffert då vi fortfarande håller på att lägga undan till en buffert som vi båda känner oss nöjda och säkra med. Jag har även en summa som går till ett konto som jag kallar sinking funds, där sätter jag in en summa varje månad som ska kunna täcka löpande kostnader som kommer mer sällan t.ex. bilskatten, underhåll av bilar/hus, terminsavgifter aktiviteter osv. Detta gör att pengarna alltid finns när vi behöver dem och ingen månad behöver bli dyrare än den andra då vi sätter av det som behövs månadsvis. Detta har gjort att jag känner mig mer harmonisk över mitt liv och tänker mindre på pengar då jag vet att jag med min buffert och med min sinking fund kan klara av både utgifter som jag vet kommer och utgifter som jag inte vet kommer. 

För att kunna betala sig själv först kan det vara bra att veta vad man har för utgifter varje månad. räkna ihop dina fasta kostnader, lägg på vad du köper mat för (kolla om din matkostnad verkligen är rimlig) sedan kan du med pengarna som förhoppningsvis blir över, lägga undan en stor del av dessa, det första du gör. 


Så vänta inte - betala dig själv först!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar