onsdag 30 september 2020

Prokastinering och konsten att förvalta sin tid

 Okej så jag har kommit fram till att jag har ett problem med prokastinering, dvs att fördröja saker, speciellt när jag är trött eller redan tycker att jag gjort massa under dagen. Detta leder till att jag skriver blogg idag onsdag och inte tisdag som jag hade tänkt. 

Igår var jag nämligen lite trött efter arbetsdagen och kvällsrutin med barnen, så istället för att sätta mig ner och skriva det jag hade tänkt blev det soffhäng framför Netflix. Såhär i backspegeln var väl det inte det mest självklara eller bästa valet. Men gjort är gjort och nu får man sikta framåt och vidare. 

Men mitt val igår fick mig att tänka över vad jag egentligen spenderar min tid på. Gör jag verkligen det jag vill göra med min tid? Utnyttjar jag den lediga fria tiden jag har på absolut bästa möjliga sätt? Svaret på detta är i dagsläget nej. Men jag är ju nu mer medveten om problemet med hur jag utnyttjar min tid och förhoppningsvis kan jag få lite mer ordning och prioritera det jag faktiskt vill göra istället för att ta den enkla vägen med soffhäng eller att inte göra något alls då jag inte vet i vilken ände jag ska börja.

Sen kan man ju inte göra precis det man vill hela tiden heller med sin tid, man måste ju fortfarande tvätta, laga mat, hämta barn och åka till jobb. Därför borde man ju värna extra om den lediga tid man har, men oftast blir det ju att man tar den enkla lösningen som inte kräver så mycket av en. Hur många gånger har man inte tänkt att man kan sätta sig i soffan då man haft en lång dag.

Då jag älskar att läsa har jag i alla fall lyckats flytta över en del tid till att läsa böcker istället för att titta på tv, och det har gjort enormt mycket för mitt välbefinnande. Sen att böckerna är lånade på biblioteket hjälper också till att få mig att läsa, för jag måste ju lämna tillbaka dem efter ett tag. Det är ju ingen idé att låna hem massa böcker som man sedan inte läser. 

Något annat som jag gör är att jag tränar hemma istället för på gymmet. Jag har förkortat startsträckan till att träna något enormt på detta vis, plus att plånboken är gladare. Eftersom allt finns hemma behöver jag inte åka in till gymmet, boka pass eller vänta på maskiner utan jag kan bara rulla ut min yogamatta på vardagsrumsgolvet och köra. Nu behöver jag bara bli lite bättre på att skriva ner i kalendern när jag ska träna, för på något vis tar jag mig för det bättre om det står att jag måste göra det. 

Konsten att förvalta sin tid är något som man konstant måste öva på och jag har svårt att tro att man någonsin kommer att bli fullärd. Man måste hitta och prioritera det man vill göra med den tid man har tillgänglig. Ibland kanske man behöver stanna upp och fundera över om det är på det här viset jag vill spendera min tid. Vissa saker kommer man ju inte undan, de flesta av oss behöver fortfarande handla, laga mat, tvätta och städa. Men man kanske kan optimera sättet man gör det på. Fungerar det bättre i vår familj om vi kör en städkvart varje dag istället för storstädning varje torsdag? Kan jag koppla ihop något mindre roligt som måste göras med något jag gillar och vill, t.ex. brukar jag endast lyssna på podd när jag håller på med tvätten. 

Många idag tycker att tiden inte finns. Dygnet har 24 timmar, hur använder du dem? Hur mycket timmar går åt till jobb och allt som hör till som t.ex. pendlingstid, varva ner efter jobbet, svara på mail efter att du slutat osv. Behöver du ha det så? Hur många aktiviteter har du och barnen efter jobb och skola? Går det att skala ner och ta bort så att ni får någon ledig kväll tillsammans om ni önskar mer tid med familjen? Alla val vi gör är kanske inte så självklara som vi tror från början, kan vi kanske plocka bort något för att vi ska känna att vi har mer tid? 

Idag är jag glad över att jag prioriterade att sätta mig ner och skriva det här då jag önskar vara mer kreativ. Fortsättningsvis ska jag försöka att inte prokrastinera skrivandet då jag ändå känner att jag tycker det är roligt. Jag ska helt enkelt försöka förvalta min tid lite bättre än jag gör nu.


Hur gör du för att få vardagen att gå ihop och brukar du skjuta upp saker?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar