söndag 13 september 2020

Skördetid

 Hösten har kommit med stormsteg och med den ska skörden tas om hand.

I år har jag lyckats odla en del och har nu både tomater, gyllenbär, potatis, morötter, rödbetor och lök som skall tas om hand. Jordärtskockorna får stå ett tag till och de flesta sallader och annat har vi redan ätit upp.

Av de flesta gyllenbären har jag kokat marmelad, morot, potatis och lök tas upp ur jorden i den takt som mat skall tillagas. Lyckan att få gå ut i landen och ta vara på det man lagt ner så mycket tid på är svårslagen. Det enda jag önskar är mer tid för att verkligen känna att jag hinner ta reda på  allt.

Äpplen har plockats och vi har gjort äppelmos och äppelchips (torkade äpplen med andra ord). Vi har plockat blåbär och lingon till sylt och pajer och nu senast har jag plockat nypon för att pröva att torka dessa så man kan få sig en kopp nyponte i vintermörkret.

Vi har även hunnit med att slutskatta hos bina så nu har vi årsförbrukningen av honung säkrad. Alltid skönt att veta att man är självförsörjande på något. 

Hösten är en tid där det sker mycket saker saker. Skolor och jobb startar upp ordentligt efter sommaren. Det är mycket att göra hemma med bin och trädgårdsland. Barnens aktiviteter börjar igen samtidigt som man själv borde ta tag i sin egen träning. Det är lätt att det kan bli lite för mycket. Jag har som mål att försöka njuta mer av hösten och verkligen ta vara på de här sista fina dagarna innan vintern kommer med kyla och mörker. Ta lite extra tid vid morgonlämningen av barnen och stå och glo på ett träd om du behöver det.

Själv försöker jag ta en promenad varje dag efter lunchen, det får fart på kropp och knopp och du hinner insupa lite dagsljus. 

Har du någon skörd att ta hand om och vad gör du för att njuta av hösten?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar