tisdag 11 oktober 2022

Gratis lunch

 


Som jag nämnt i tidigare inlägg så hade jag bokat tid för synundersökning och nya glasögon. Det gick bra men allt drog ut på tiden (varför är det så svårt att hitta bågar man gillar?) så när jag väl var klar och hade tänkt åka och storhandla var jag hungrig.

Jag hade med mig nödproviant i väskan men insåg att även om jag åt det skulle jag fortfarande vara hungrig. Vis av tidigare erfarenhet att inte handla hungrig, det blir alltid så dyrt då, så valde jag att köpa utemat. 

Stället jag hamnade på höll på att renovera så för dagen kunde de bara erbjuda kall mat såsom sallader, räkmackor och liknande. 

På flera skyltar gjorde de reklam för fetaostsallad med mango och quinoa. Det såg väldigt gott ut på bilden så tog en sån kartong vid självserveringen och betalade i kassan. Döm om min förvåning när man drog av plasten och inte en enda mangobit går att finna. 

Går tillbaka till kassan hungrig och lite smått irriterad för att få hjälp att få mango på salladen. Personen i kassan hänvisar mig till en som står och packar in nya kartonger i självserveringen.

Går fram dit och frågar om mangon och får till svar att det finns ingen mango men vi la på lite extra bönor istället. Jag börjar då ifrågasätta alla skyltar där det tydligt står mango överallt och får då till svar att den är slut de får mer nästa vecka (hur det hjälper mig idag framgår inte). Personen inser här någonstans att argumentet inte är så hållbart och erbjuder mig att få pengarna tillbaka. 

Efter ytterligare strul då ingen verkar kunna hur man gör ett återköp får jag till sist tillbaka pengarna. Den öppnade salladen åt jag oförskämt upp i alla fall. Så i slutändan fick jag en ”gratis lunch”. 

Att kalla det en gratis lunch är väl att ta i men samtidigt tror  jag att många kanske bara struntat i att gå tillbaka och ifrågasätta varför varan inte håller det de säger. 

Jag själv behöver bli bättre på att klaga när det blir fel så för mig var det här ett steg i rätt riktning och jag fick inte det jag betalade för från början så var inte mer än rätt att man skulle få en kompensation. 

Är du duktig på att påtala när saker blir fel?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar