onsdag 5 oktober 2022

Vad har du för förmåner?

 Om du har ett jobb har du koll på vad du har för förmåner och utnyttjar du de?


Jag har insett att jag måste bli bättre på att använda de förmåner som mitt jobb erbjuder.

Inte bara erbjuder de friskvårdsbidrag utan man kan även få hjälp att köpa terminalglasögon, få rabatter hos vissa butiker, erbjudanden på vissa försäkringar och hjälp med en pensionsplan via ett annat företag.

Jag har därför bokat en gratis synundersökning via jobbet. Även om jag inte behöver terminalglasögon (vad jag vet) så kunde man få en synundersökning och sedan  rabatt vid köp av privata glasögon om man bokade via företaget. En deal som känns bra för min del. 

Jag har redan testat pensionsplanen man kunde få hjälp med och anser att om man inte är insatt eller intresserad själv så är den nog väldigt bra. Jag kände personligen att jag ville ta en något högre risk än de rekommenderade vilket gjorde att jag avvek från deras förslag på investeringar.


Efter att ha kollat runt lite hos andra så verkar det som att olika jobb erbjuder olika mycket förmåner. Vissa har knappt friskvårdsbidrag medan andra har fler saker som de kan få t.ex. läkemedel betalda, personalrabatt på produkter, rabatt på bolån eller extra bonuspoäng etc.


Vid ett eventuellt byte av jobb tror jag det blir allt viktigare att inte bara jämföra lön utan att även jämföra vilka andra förmåner som erbjuds. Det vore ju väldigt tråkigt om man byter till ett jobb med lite högre lön men sen inser att ens kostnader ökar då man tappat förmånsrabatter på bolånet eller liknande.

Saker att titta på kan vara hur stor friskvårdspeng företaget erbjuder. Hur mycket sätts av i tjänstepension? Erbjuder företaget andra förmåner som jag kommer nyttja i större utsträckning? När allt detta vägs samman kanske man väljer bort jobbet med markant högre lön då förmånerna på det andra jobbet väger upp den löneskillnaden. 

Om du är på väg att söka nytt jobb så hade jag rekommenderat att du kollar på hur stor summa per år som du använder dig av dina förmåner och jämför med det nya jobbet. Är förmånerna sämre bör du lägga dig högre i lön för att kompensera tappet du kommer få vid ett byte av jobb. 


Sen är det ju också viktigt att du verkligen använder dig av de förmåner du får tillgång till för att du ska tjäna på det. Här vet jag många på mitt jobb som går bet. På mitt jobb måste du ha en viss bank för att kunna få vissa förmåner som rabatt på bolån etc då de har avtal med den banken. Många vill inte byta så då missar man ju den möjligheten. Här tror jag det är viktigt att du även kollar upp om vissa speciella krav behöver uppfyllas för att få tillgång till alla förmåner och är du villig att uppfylla alla de kraven?


Det här var lite tankar som jag hade angående förmåner på jobbet. Vad tycker du och har du koll på vad du har för förmåner?



Ibland ser man inte skogen för alla träd är i vägen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar