onsdag 26 maj 2021

De åtta kapitalen

 Just nu läser jag Lev lokalt av Oskar Lindberg & Maribel Leander Lindberg. 

I början av boken går de igenom de åtta kapitalen som etablerades av Ethan Roland. Jag tycker det är en intressant idé att man formulerar sig så att man har 7 ytterligare kapital utöver finansiellt kapital. För ofta när man pratar om kapital är det det finansiella som man först och främst tänker på och diskuterar. Men våra liv styrs ju av mer än bara pengar och det tycker jag de 8 kapitalen belyser väldigt bra.


Enligt Ethan Rolands modell består de 8 kapitalen av:

Finansiellt kapital - Finansiella tillgångar som pengar, fonder, aktier osv.

Levande kapital - Levande ting som naturen, jorden, boskap osv.

Kulturellt kapital - Teater, sånger som man lär sina barn, biblioteket osv.

Erfarenhetskapital - Typ av kunskap som sitter i ryggmärgen eller som du lärt dig själv genom att göra det praktiskt t.ex. byta däck, klippa håret osv.

Kunskapskapital - Kurser eller studier men även sådant du lärt dig genom att lyssna på andra eller läst dig till själv.

Spirituellt kapital - Känna meningsfullhet eller tilltro till sig själv men även gudstro räknas in här.

Socialt kapital - Att man har ett fungerande socialt nätverk, kan bestå av familj, vänner men även digitalt via bloggar osv kan ett socialt kapital byggas upp. 

Materiellt kapital - Det du äger som t.ex. ett hus, skog, bilar, båtar osv. 


Jag kan tycka att man behöver en balans mellan alla dessa kapital för att må bra. Det spelar ingen roll om jag har ett stort finansiellt kapital om mitt sociala kapital är obefintligt. Sen tror jag att vi som individer behöver olika doser av de olika kapitalen för att vi ska må bra. Vissa väljer t.ex.  hellre att fokusera på kunskapskapital medan andra har större fallenhet för erfarenhetskapital. 

Jag tror även att man vinner i längden på att utveckla sitt liv så att alla 8 kapitalen får plats, man kanske kör några hundår för att skaffa sig finansiellt kapital för att sedan kunna utveckla sitt levande kapital genom att köpa en gård som man drar sig tillbaka till. Jag tror att i olika skeden av livet har man lite olika fokus på kapitalen. Innan man skaffar barn kanske man hade större fokus på finansiella och materiella tillgångar för att sedan ha mer fokus på socialt och kulturellt kapital när barnen är små. 

Jag tror det är viktigt att man sätter sig ner och funderar på över vad man vill med sitt liv, är det något av kapitalen som tar över eller som jag har för lite av. Vad kan jag göra för att komma till de nivåerna av kapital jag vill vara på? Vad är det som är bra och mindre bra med det liv jag lever just nu och vad kan jag ändra för att det ska bli bättre?

När du väl har tänkt ut vad du vill förändra så försök komma på hur du kan komma dit med den startpunkten du har idag. Det är ingen idé att tro att en miljon kronor kommer ramla ner i ditt knä en vacker dag, det är bättre om du har en plan för hur de där koronorna kommer hamna på ditt konto. Planen ska helst vara något du kan börja med redan imorgon, att vänta på ett bättre jobb med högre lön så du kan börja spara kan skjuta upp din dröm väldigt länge men om du gör en liten förändring imorgon t.ex. slutar småhandla onödiga saker i veckorna, skippar köpkaffen eller liknande så är du redan igång med att uppnå ditt mål.

Börja med små saker som får snöbollen att rulla i rätt riktning och uppstår det hinder på vägen försök att styra om snöbollen så den passar dina behov. Några steg framåt gör att man orkar hålla motivationen uppe och tuffa vidare på sin utstakade bana. 


Har du hört om de åtta kapitalen förut?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar