fredag 29 januari 2021

Fröfrossa

Då var det äntligen dags för rea på fröer hos diverse handlare så nu under kvällen har jag klickat hem lite olika grönsaks- och örtfröer till halva priset.

Fröer brukar vara dyrt och det är svårt att veta vad som kommer funka bra och vilka sorter familjen kommer gilla att äta. Jag gillar därför att passa på när det är bra med rabatt och man kan ta lite fler sorter som man kanske inte plockat till fullpris bara för att få prova att odla något nytt. Problemet med detta är dock att det slinker med lite fler fröer än man kanske hinner så.

Förra året körde jag på metoden så lite av något varje dag vilket fungerade över förväntan. Jag fick ett jämnare flöde av grönsaker och hade inte sallad ena veckan för att sedan bara ha rädisor nästa utan hade lite av allt i stort sett hela tiden. Detta är något jag kan rekommendera om man känner att man inte riktigt har tid att odla i den skala man vill (som jag känner). Jag sår bara lite frön varje dag när jag ändå är ute och vattnar. Ta en kvart i trädgården dagligen, du kommer hinna göra underverk även om du inte själv ser det. Ett annat tips är att inte stirra dig blind på baksidan av påsen där det står när du kan så. Många saker går bra att så senare, men då kanske du får plocka dem som primörer istället.

Att odla grönsaker är mer än bara en rolig grej, jag finner ett lugn och en harmoni när man får stå och pilla ner frön i jorden. Jag känner en lycka och glädje när barnen går runt i landen och äter persilja eller morötter som dem tagit upp själva. Trädgården blir ett lärorum där man får berätta om vilket jobb insekterna och maskarna gör och att grönsakerna behöver gödsel och vatten för att växa. Barnen får även en inblick i hur maten kommer till bordet. Att det är mycket jobb bakom att odla mat ger en viss respekt för maten och förhoppningsvis blir det inte lika mycket matsvinn när man vet hur mycket tid och omtanke man lagt ner för att få skörda.

Jag tycker även att det är roligt att gå och "handla" i mitt grönsaksland, här finns ju så mycket större utbud och roliga sorter mot frukt- och grönt avdelningen i matvarubutiken. Här kan jag hitta flera olika sorters vitlök och potatis, randiga rödbetor och morötter i olika färger. Det är en riktig lyx att kunna plocka in en korg med nyskördade grönsaker och göra en riktig festmåltid. 

Nu när beställningen är lagd är det bara att börja spara mjölkkartonger och andra tråg för försådd av vissa sorter. Skulle även behöva röja undan lite (läs mycket) plats vid fönster så dem stackars små fröna får lite solljus.

Hur vår odling ger effekt på vår ekonomi vet jag dessvärre inte då jag inte har loggat det tidigare. Visst kostar frön, gödsel och jord en del i inköp men samtidigt får man så mycket tillbaka. Både träning, mat på bordet och förhoppningsvis även ett överflöd till frysen som man kan plocka fram under mörka vintern.

Brukar du odla och har du sett någon effekt på din ekonomi?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar