tisdag 19 januari 2021

Bokrecension: Bli en Miljönär av Joel Bladh


Kan man förbättra sin privatekonomi och samtidigt få ett bättre klimatavtryck? Det är det Joel Bladh går igenom i denna bok.

Boken är uppdelad i tre delar, Spara, Tjäna och Investera.

I delen spara tas det upp spartips för boendet, maten, resandet och konsumtionen. Här tas tankar upp om isolering av hus, onödiga renoveringar, äta i säsong, äta mindre kött, åka mindre bil osv. Saker som de flesta kan göra med moroten att spara mer pengar men som samtidigt ger ett lägre klimatavtryck. 

I andra delen går författaren in på hur vi kan tjäna pengar mer klimatsmart. Här pratas det framförallt om delningsekonomi och att hyra istället för att köpa. Författaren anser att denna marknad bara är i sin linda och att det i framtiden kommer vara mer självklart att vi i första hand lånar saker av varandra eller tittar om saken vi behöver för en helg går att hyra istället för att köpa och sedan förvara den. Det pratas även om uthyrning av bostad och bil och det ges tips på plattformar där man kan hyra ut och hyra ifrån. Efter att ha läst detta tror jag många kommer tycka att det känns lite lättare att börja hyra ut alternativt kolla om det går att hyra i första hand.

I den tredje delen, som jag tyckte var intressantast, tittar han på mer klimatsmarta investeringar. Här går han igenom alternativa investeringar som t.ex. egna solceller men tittar även på hur man kan tänka för att välja fonder och aktier som är mer hållbara. Författaren går även igenom bolag som han har valt att plocka in i sin egen hållbara portfölj och de här tyckte jag var mest intressant. Att se motiveringen till varför han valt vissa bolag samt att man får upp ögonen  för bolag som jag inte visste fanns. Författaren tar även upp problemet med greenwashing av fonder och att man kanske därför hellre ska sätta ihop en egen portfölj för att vara säker på att ens innehav följer ens egna värderingar och krav på hållbarhet.

Boken ligger väldigt rätt i tiden då hållbarhet bland sina investeringar verkligen är på tapeten just nu. Jag tycker ändå att författaren har gjort det bra och förklarar på ett sakligt sätt varför han anser att det ena är mer klimatsmart än det andra. Han belyser även problematiken med greenwashing och även att bolag som kanske inte är så hållbara just nu men som har en tydlig hållbarhetsplan ändå kan vara värda att investera i. Han pratar även om nya energikällor och vad som pågår inom forskningen just nu och förslag på olika bolag som man kan titta vidare på om man är intresserad. 

Nu investerar jag mest i fonder men jag har även lite aktier. Fonderna jag har är jag nöjd med då jag anser att de är bland de bättre hållbara alternativen som fungerar för mig och min investeringstaktik. Bland aktierna har jag lite blandat men har fått lite idéer om vilka bolag jag eventuellt skulle kunna plocka in i portföljen för att få lite bättre spridning och lite bättre hållbarhetstänk även där. Tror att vi framöver kommer få ett skifte mot mer hållbara energikällor och ny teknik för att klara av klimatmålen och därför känns det bra att kunna styra sina investeringar mer åt det hållet redan nu. Jag har även kollat igenom mina premiepensionsfonder hos pensionsmyndigheten och bytt fonder till sådana som passar bättre överens med mina egna värderingar och tankar.

Brukar du investera hållbart?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar