fredag 15 januari 2021

Starta en Bullet Journal

 Jag har bestämt mig för att starta upp en egen bullet journal (bujo) för att, förhoppningsvis, få lite bättre överblick över vardagen och alla saker som måste göras samt hålla koll på mål jag vill uppnå och vanor som jag vill implementera. 

Efter att ha tittat runt på lite olika bilder och videos känns allt väldigt komplicerat och övermäktigt. Samt att alla verkar vara så kreativa och ha så mycket flashigt i sina bujos så man får lite prestationsångest. Då bestämde jag mig för att skita i hur det ser ut i min egen. Det är funktionen jag är ute efter, inte själva månadstemat som vissa verkar köra med (vilket är helt okej men känns inte som min grej).

Jag har börjat i en vanlig anteckningsbok men jag stör mig på det tunna pappret och linjerna så jag har faktiskt beställt en "bujo"-anteckningsbok som är prickad så hoppas jag att jag kommer tycka det känns bättre.

Hittills i min bujo har jag gjort en årslogg där man kan fylla i saker som kommer hända under året eller fylla på allt eftersom man får reda på saker som kommer hända längre fram. Har även min årsbingo (se föregående inlägg) i bujon med tillhörande listor så jag kan dokumentera vilka böcker jag läst osv. Även en läslista finns i bujon. 

För att hålla koll på vad som ska göras har jag sedan ett månadsuppslag där jag skriver ner födelsedagar och annat som kommer hända den månaden.  Sedan har jag mina veckouppslag där jag planerar veckovis. Har en plats för varje dag där jag skriver ner om det är något speciellt inplanerat. Här skriver jag även ner 3 saker jag är tacksam över vid dagens slut. Vid varje veckouppslag har jag även en Habit tracker över vanor som jag vill hålla lite koll på, t.ex. meditation, promenad osv. Det finns även plats för en "Att göra" lista som fylls på med uppgifter allteftersom de dyker upp. När en uppgift är utförd kryssas den av listan. När veckan är slut kollar jag igenom om någon uppgift är kvar och utvärderar om den ska flyttas till nästa vecka eller om den kan skjutas framåt (då sätts den upp i årsloggen) eller om den kanske inte behöver göras längre alls och kan strykas helt.

Just nu håller jag på och ändrar design på mina veckouppslag för att hitta ett uppslag som fungerar bäst för mig. Det är det som känns så kul med bujo, du kan ändra och justera för att det ska passa dig och dina behov. Tycker även att det är skönt att ta sig en liten stund på kvällen och reflektera över dagen och skriva ner vad man är tacksam över (även om man kanske bara är tacksam över att skitdagen äntligen tagit slut).

Eftersom jag precis bara har börjat med bujo så kan jag inte uttala mig om hur jag tycker det fungerar på lång sikt och om jag tycker att organiseringen av mitt liv blivit lättare/enklare. Men jag hoppas och tror att med lite jobb för att hitta rätt design för mig kommer uppgifter och tider flyta på lite bättre än det gör just nu.


Har du en bujo eller är du sugen på att starta en?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar