söndag 19 september 2021

Ta hand om skörden

Tycker alltid att hösten kommer från ena dagen till den andra och så även i år. Man har börjat bylsa på sig mer kläder på morgonen och plockat fram lite tjockare jackor och fleecetröjor. Mitt i allt det så har man ju helt plötsligt en skörd att ta hand om.

Många tomater har plockats och det vi inte gjort av med på en gång har vi fryst in hela för att kunna ta fram senare till tomatsåser. När det var risk för frost plockade jag även av en del gröna tomater för att eftermogna inomhus. 



Äppelskörden har dessvärre uteblivit helt hos oss i år. Vårt äppelträd mår inte direkt bra då det stått lite för blött senaste tiden så ingen frukt i år. Nu efter en omfattande dränering hoppas jag på att det repar sig och att vi kanske kan få lite frukt nästa år. Jag ska dock inte hänga läpp för just äpplen är det många som haft överflöd av. Jag har hämtat hos både vänner och släkt så har hunnit med att göra både äppelmos och vår familjs favorit ”äppelchips” (aka torkade äpplen). Nyttigt och gott godis av ett överflöd som annars skulle gott till spillo. Även bröd och munkar innehållandes äpple har det blivit.


Vidare har jag rödbetor kvar i landet så blir till att koka och lägga in någon dag här framöver när jag är ledig. Potatis och morötter dras upp efterhand som vi behöver det till middagen. Löken och vitlöken ligger på tork i garaget. Jordärtskockorna får ligga kvar i jorden över vintern, perfekt att gräva fram på vårvintern innan något annat börjat gro. Jag gillar ju att fixa i trädgården och även att ta hand om skörden efteråt är lite terapiarbete för min del. Men jag förstår de som tycker att det är mycket jobb, för det är det. Men samtidigt så har du lagt ner så mycket tid på att odla fram något så vill du ju inte bara låta det gå till spillo. Försök att ta hand om din skörd om du nu har någon kvar. Fråga grannen om du kan få plocka en korg med äpplen eller plommon eller vad de nu har som de inte verkar hinna med att ta hand om. 

Lär dig något nytt som sylta eller konservera för att få längre hållbarhet på det du har skördat. Ta hand om skörden!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar