fredag 24 september 2021

Löning - Berika livet

 Idag är det lön för många i vårt avlånga land. Lön är för många förknippat med konsumtion av materiella ting. Nu har lönen kommit - dags att unna mig något jag gått och suktat efter den sista snålveckan i månaden. Men behöver det verkligen vara så? Måste vi alltid koppla ihop lönen med att genast ta oss ut på en shoppingrunda?

Vad sägs om att istället lägga undan de där slantarna som du tänkt sätt sprätt på och istället berika livet med något annat. Varför inte ta en promenad med kompisen istället för att hetsa runt i gallerian eller kryp ner med familjen i soffan och kolla film och ha fredagsmys istället för att dra ut på restaurang med trötta, griniga ungar och slänga i er maten.

Finns det något du kan göra för just dig som berikar ditt liv utan att det behöver kosta?

Själv har jag berikat min lediga löningsfredag med att sitta ifred med min bujo, påtat lite i trädgården, läst en bra bok och nu skriva blogg. Kvällen kommer avnjutas med god mat med familjen för att sedan förhoppningsvis avrundas i soffan med ett glas vin och en film med maken. 

Så när du nu, förhoppningsvis, håller på att avrunda jobbdagen, stanna upp och tänk ett extra varv. Behöver jag verkligen jäkta iväg till något? Vore det inte bättre om jag tog mig hem, förde över en liten summa till mitt sparkonto, ISK eller liknande och sen gjorde något för att berika mitt liv. Något som jag verkligen vill göra men kanske inte kommer mig för att göra. Något som berikar mitt liv utan att jag behöver konsumera något. 

Ge dig själv tillåtelse att fundera över vad du vill, vi behöver inte springa på i ekorrhjulet och följa efter alla andra. Du kan välja själv, du kan våga vara annorlunda mot normen. Livet är för kort för att bara låta det springa förbi medan vi kör på i samma hjulspår. 

Kom på vad som berikar ditt liv, är det en lönecava varje månad så kör på det. Är det en långpromenad med hundarna varje söndag, kör hårt. Kom bara på vad du vill och ge dig själv tid och tillåtelse att göra det.

Trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar