söndag 12 maj 2019

Tappat lite motivation

Efter att ha varit bortskämd med bra väder senaste veckorna känner jag mig lite deppig nu när det bara regnar och är kallt. Jag hade gärna spenderat veckan som varit mer ute i trädgården och rensat ogräs och satt ner potatis och sättlök, men det har dessvärre inte blivit av. 

Tror det känns lite extra tungt då jag imorgon går tillbaka till jobbet efter en längre period av föräldraledighet. Att åter sätta mig i ekorrhjulet känns inte frestande över huvudtaget. Den här perioden som varit har varit helt underbar och startskottet för mig att vilja förändra mitt liv. Jag vill spendera mer tid med det jag vill göra. I dagsläget är det att umgås med mina barn och ha långa njutbara dagar ute i trädgården. Gå och rensa lite ogräs blandat med så lite nya frön och sätta första spadtaget där växthuset ska stå. Allt detta känns redan mer avlägset än det gjorde för en vecka sen. 

Det som känns bra är att jag bytt jobb under tiden jag varit föräldraledig. Från att ha jobbat 8-17 fem dagar i veckan samt behöva pendla ca 1,5 timme per dag går jag över till att snitta 4 dagars jobb per vecka utan pendlingstid. Dock är tiderna varierande från tidig morgon till sen kväll samt att det är jobb både på helger och röda dagar. Jag har jobbat på detta vis tidigare och trivdes mycket bra med det då så jag hoppas att det ska gå bra även denna gång. 

En annan positiv grej är att jag kommer jobba mindre timmar totalt sett men fortfarande ha ungefär samma lön som på mitt förra jobb. Sparkvoten kommer därför inte att behöva förändras nämnvärt då jag jobbar mindre och lite mer obekvämt men slipper pendlingskostnader. Med detta jobbyte vinner jag därför både tid och pengar om man jämför med hur jag jobbade innan föräldraledigheten. Detta känns såklart väldigt positivt.

Det jag är mest orolig över är att jag ska börja ta med mig jobbet hem eller börja ta extrapass eller rycka in så fort någon blir sjuk. Jag har gjort detta tidigare ganska ofta då man vill hjälpa sina kolleger men jag ska försöka börja värdera tid hemma högre än jag gjort tidigare. 

Största skillnaden ekonomiskt sett är nog ändå att jag vill få pengamaskinen att börja rulla. Detta kommer bli enklare nu då jag får lön och inte föräldrapenning. Då min man ska vara föräldraledig en längre period nu så kommer den totala ekonomin inte vara på topp än på ett tag så vi får se hur stor del vi kan sätta av till detta. 

Har du något tips på hur man får upp motivationen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar