onsdag 8 maj 2019

Kick off

I helgen som var så var jag och min man iväg på kick off. Det är första gången vi kör det här upplägget men vi var båda väldigt nöjda och har därför kommit överens om att vi ska ha kick off minst en gång om året, men gärna två.

Jag har fått idén om kick off från Fantastiska Farbror Fri och Miljonär innan 30 som båda kör detta med sina partners. Jag tyckte det var ett intressant upplägg och föreslog för min man att även vi skulle testa. Då vi har tre små barn brukar tiden inte alltid räcka till för att gå igenom ekonomi och sätta mål för ett antal år framåt.

Vi fixade därför barnvakt och åkte iväg till ett hotell för att komma undan hemmiljön och alla måsten och borden som kan pocka på uppmärksamheten. Vi satte oss sedan ner och gick igenom hur vi vill göra med sparande, amortering, renoveringar och andra personliga mål som tex mer tid för yoga och meditation. Min man satte även upp som mål att antingen höja inkomst eller byta jobb inom 3 år.

Vi diskuterade även hur mycket pengar vi vill lägga in i pengamaskinen på aktier och hur mycket vi vill avsätta till pension i olika fonder. Det diskuterades även hur mycket som behövs amorteras för att komma ner i en belåningsgrad som vi känner oss nöjda med. Då räntorna på bostadslån är låga i dagsläget så funderade vi på om det är bättre att låta pengarna jobba på annat håll till högre avkastning. Vi har dock valt att öka amorteringen något för att kunna nå en lägre belåningsgrad så att en eventuell räntehöjning inte kommer slå allt för hårt.

Eftersom vi skiftar i föräldraledighet senare denna månad så får vi se hur mycket intäkter vi får och kommer därefter att justera sparkvoten. Vi satte dock upp vissa sparmål som vi borde klara och fås mer utrymme i ekonomin ska överskottet i första hand gå till att bygga upp en buffert då vi behövt ta från den till vissa oförutsedda reparationer.

Då detta var vår första kick off samt att pengamaskinen är alldeles nystartad hade vi ingen information om ökning av kapital sen förra året osv, detta hoppas jag att vi kan ta med nästa år, kanske i ett snyggt excelark, så man ser att det jobb man gör verkligen ger resultat.

Brukar ni ha kick off och i så fall vad brukar ni gå igenom?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar