fredag 19 november 2021

Minimalistisk jul?

 Julen är på väg med stormsteg och jag (och säkert många med mig) börjar nog känna av en del julstress. Många i min närhet har börjat fråga om barnens önskelistor och även jag har börjat fundera över julklappar. Vill jag verkligen få in så mycket prylar i mitt hem?

Ett plus är att vi vuxna inte byter julklappar med varandra längre, vet inte hur många år jag föreslog det innan det vann laga kraft, men de senaste åren är det endast barnen som fått paket. Vilket minskat på julstressen och ångesten över att klämma fram någon grej man önskar sig. 

Hade vi fortsatt med julklappar oss vuxna emellan hade jag föreslagit förbrukningsvaror eller upplevelser som en fika då det ändå är något som inte blir kvar i all evig tid.

Men åter till barnen. Vet ju själv att man såg framemot julafton när man var liten och att få något som man önskat sig. Vi har därför försökt ha lite ”spelregler” för att barnen ska få uppleva en jul med klappar och allt men ändå så man inte blir överöst med prylar. 

Vi brukar utgå från :

Något man behöver - t.ex en ny cykelhjälm eller annat till nån hobby eller liknande

Något att läsa - en ny bra spännande bok för att uppmuntra läslusten 

Något att ha på sig - med växande barn finns det alltid klädhål att fylla

Något man önskar/vill ha - något som barnen verkligen önskar sig. Här får man gärna begränsa sig till en större grej och även att fler kan gå ihop och köpa det för att minska prylberget.

Något att göra - kan vara en biokväll eller en utflykt till lekland etc. Den här aktiviteten får gärna involvera hela familjen så vi får mer tid tillsammans. Ett bra alternativ här kan även vara ett brädspel (även om det är en pryl) som samlar familjen för en aktivitet istället för framför teven. 

Jag skulle inte påstå att vi i min familj har nått fram till en minimalistisk jul men vi har ändå kommit en bit på väg. För mig är det viktigare att samlas, äta god mat och kanske spela något istället för att jämföra antal julklappar som man fått. Sen ska jag inte sticka under stol med att det är kul att få julklappar. Men i dagsläget får jag hellre tid för en fika eller en exklusivare kaffepaket istället för nya gardiner eller vad man nu ska önska sig. 

Att fira jul är svårt för det är oftast många viljor som ska komma överens. Och väldigt ofta har vi starka känslor kopplade till jul och julklappar. Jag tror därför att man måste börja prata om hur man vill ha det i god tid och inse att det kommer ta tid. Vi kanske inte kan skippa julklapparna helt men vi kan kanske övergå till något slags julspel eller hemlig jultomte istället?

Om ni som vuxna fortfarande byter julklappar med varandra kanske nedanstående tips kan vara ett förslag för att slippa saker man inte vill ha:

Förbrukningsvaror - gärna lite lyxigare varianter som man inte köper så ofta själv. Alternativt hembakade kakor eller annat som man är duktig på.

Tid - tid för att se varandra på tu man hand kanske för en fika eller en tur i svampskogen eller en sväng till badhuset. Att ge bort barnvaktstid är också en hit hos småbarnsföräldrar.

Upplevelser - kan vara en biokväll, restaurangbesök, inträde till museum/djurpark etc.

Välgörenhet - skänk en slant till välgörenhet som den du ska ge till uppskattar


Hur brukar ni göra med julfirande och julklappar?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar