torsdag 4 november 2021

Handla second hand

 Nu när hösten kommit med stormsteg så har det blivit lite skiftningar i vad som används i garderoben. Kortbyxor och linnen har fått ge plats till tjockare tröjor och myskläder.

För något år sen gjorde jag en rätt rejäl rensning i garderoben och skänkte bort kläder som inte passade eller som jag inte trivdes i längre. Även saker som var utslitna rensades ut och fick gå till textilåtervinningen. Jag har efter rensningen knappt köpt något nytt plagg alls då jag haft det mesta. 

Nu var det dock några byxor som fått stora hål och jag märkte att jag saknade lite tunnare långärmade tröjor som jag kunde ha på jobbet. Några av byxorna har fått en lagning men på vissa var hålen så stora så de kommer få gå vidare. Jag begav mig därför ut på en loppisrunda med några vänner för att hitta ovan nämnda saker. 

Just kläder tycker jag har blivit lättare att hitta second hand. Dels har du sajter som tradera och sellpy men tycker även att loppisarna, i alla fall i min stad, får in mer fräscha och moderna kläder nu mot tidigare. Jag gillar mer att gå på loppisarna än att köpa via nätet då jag kan se skicket på plagget samt prova plagget innan köp om jag går på loppis/second hand. 

Genom att ha ett tydligt behov av vad jag behövde för kläder var det lättare att fokusera på att hitta dessa saker och inte blint leta efter något att köpa. Jag köpte därför inte för mycket kläder med mig hem bara för att det var billigt eller ”bra för miljön att handla second hand”. Jag vill ju ha en fungerande garderob med saker som passar med varandra samtidigt som jag har ett behov av det jag köper hem. Här kommer knepet med pris per användning tillhanda. 

Att sedan ta sig tid att prova kläderna man plockat åt sig inne på loppisen/second hand butiken är också ett vinnande koncept för att inte komma ut med för mycket saker. Känn efter redan i provrummet. Sitter plagget bra, tycker jag om färgen och passformen? Har jag något plagg i min garderob som det plagget jag provar kan passa ihop med samt har jag ett behov av det här plagget? 

Nu har jag ingen kapselgarderob och jag har garanterat mer kläder än de som kör med det konceptet men de flesta av mina plagg går att matcha mellan varandra och jag har samma stil att jag går i jeans, linne och en långärmad tröja på höst/vinter så jag behöver inte lägga ner allt för mycket energi och tid på morgonen för att hitta kläder. 

Min runda resulterade i några väl utvalda plagg som jag kan se mig använda många gånger om och som passar ihop med de plagg jag redan har hemma.

Brukar du handla second hand?





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar