fredag 12 februari 2021

Försök till att minska matsvinn



Matsvinn är något som de flesta i vårt avlånga land kan jobba lite extra med. Matsvinn påverkar ekonomin men även miljön. Här hemma jobbar vi på att bli bättre med att minska matsvinnet. Att minska matsvinn är ibland lättare sagt än gjort, dels för att många av oss blivit sämre på att smaka och lukta på maten, men även för att vi kanske känner att vi inte har tid att fixa med allt matsvinn. Det är helt enkelt enklare att slänga en vissen tråkig morot än att koka marmelad på den. Då maten fortfarande är förhållandevis billig så är det ibland enklare att slänga den än att hitta på något nytt med den.

Även hos butikerna är matsvinnet stort, dumpstring har blivit en egen rörelse där man försöker rädda mat som butikerna ratat och slängt. Men även butikerna har börjat förstå att vi är fler som vill vara med och rädda mat utan att behöva bryta oss in i containrar. Fler och fler butiker har blivit bättre på att göra så kallade svinn-lådor där framförallt frukt och grönt med lite sämre utseende hamnar för en billig peng. Jag tycker även att fler butiker har blivit bättre på att prissänka kött och mejeri med kort datum så svinnet kan minska.

Igår hade jag ledig vardag och då passade jag på att kolla igenom kylen och fixa lite saker av sådant som var på väg ut i datum eller där det bara var småslattar kvar. Detta är vad jag hann med:





En slatt turkisk yoghurt och en liter mjölk kokades ihop och silades av, blev till en god panerost som vi åt till middag,

 


Av vasslen som blev över från ostfixandet bakades det lite grövre frallor med en slatt grahamsmjöl och havregryn.


Längst ner i kylen hittade jag lite tråkiga, halvmjuka morötter längst in i grönsakslådan. Dessa kokades ihop med en citron, vaniljstång och syltsocker till en härlig marmelad.


Idag hade jag lyxfrukost med maten jag räddat från komposten, en härlig känsla!


Hos oss är det framförallt tiden som inte räcker till för att fixa iordning allt vi vill göra med maten som är på väg ut i hållbarhet. Samt att vi ibland är lite dåliga på att ha koll på vad som verkligen gömmer sig på alla hyllor i kylen. Känner mig därför nöjd med att jag hann kolla igenom och fixa litegrann igår, även om det finns mer att göra. En annan bra sak för att minska matsvinn är att ha koll på vad man redan har hemma samt att äta upp det man inhandlat. Är ju ganska bakvänt att lägga ner tid och pengar på att handla och släppa hem massa mat som man sedan bara slänger.

Hur gör du för att minska matsvinnet i ditt hushåll?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar