tisdag 30 april 2019

Träffa vänner på ett enkelt vis

I helgen som var träffade jag några av mina tjejkompisar. Då vi alla har familjer och småbarn samt jobbar kan det vara svårt att få ihop tillfällen till att ses. Vi har därför satt upp riktlinjen att vi ska försöka ses en gång varannan månad. På det viset kan vi försöka hålla nån helg öppen i den månad vi vet att vi ska försöka ses så att det verkligen blir av. Det är alltför lätt hänt att man springer på varandra och säger det skulle vara kul att ses och sen rinner det bara ut i sanden.

Denna gång träffades vi hemma hos mig. Jag fixade varmrätten, en annan fixade efterrätten och en tredje fixade drinkar. På detta vis hade vi en väldigt rolig kväll samtidigt som det blev väldigt billigt då vi alla bidrog med någonting.

Jag tror även att vår kväll blev mer lyckad av att vi var hemma hos någon av oss då vi slapp vara ute under löningshelg och armbåga oss fram till baren. Vi slapp även betala för dyr restaurangmat där vi säkerligen inte hade kunnat suttit kvar så länge vi velat då några andra gäster skulle ha bordet. Vi kunde sitta i lugn och ro och prata av oss om problem på jobben, hur det funkar hemma och hur vi vill att livet ska se ut längre fram. Något jag skulle tyckt varit mycket jobbigare att sitta och göra på en restaurang där alla andra gäster kan tjuvlyssna. Sen att de pengarna jag inte gjorde av med kan gå till sparande är ytterligare ett plus i kanten (blir nog en aktie i Investor).

Denna kväll fick mig verkligen att inse att jag vill bli mer fri. Skippa ekorrhjulet och kunna vara mer ledig, ju färre tider man behöver passa ihop för att kunna träffas desto bättre. Jag tror även på att en enklare livsstil ger mer i slutändan. Alla var supernöjda med kvällen trots att vi var hemma hos mig, åt hemlagad mat och färdigköpt efterrätt från frysdisken och drack drinkar ur udda glas. Vi behövde verkligen inte ha den dyra restaurangmaten och dem höga prissatta drinkarna som vi hade fått om vi bestämt oss för att gå ut och träffas. Känslan av frihet när man kan konsumera mindre och bättre men få högre kvalitet är obetalbar och något som jag försöker eftersträva alltmer i mitt liv. Jag hoppas att mina vänner känner likadant och att vi nästa gång kan ses hos någon annan, då kanske det är min tur att stå för drinkarna?

Har du något tips för att kunna träffa  dina vänner på ett enkelt vis? Har du tid för spontanbesök eller behöver ni boka datum ett halvår innan ni ses? Kan man förenkla eller skala bort något för att få mer tid med dem man bryr sig om?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar