måndag 15 augusti 2022

Hemodlat

 Nu är det äntligen dags att få skörda från det man lagt ner så mycket tid på.

Vissa saker har inte alls funkat för mig i år, har inte fått en enda gurka och tomaterna vill inte heller. 

Därför gläds jag åt en hyfsad lökskörd, otroliga mängder vaxbönor och grönkål samt ”vanlig” mängd av potatis och morot. 

Örter har skördats och omvandlats till örtsalt och frysen är full av bär som jag inte hunnit koka sylt på än. Även kylen är full med diverse burkar av krusbärssylt, vinbärsgelé och rabarberchutney. 

Bären har gett otroligt mycket i år och jag har därför planer på att utöka bärlandet vi har. Det får nog bli ett projekt som får vänta till nästa år då vi börjar jobba igen och vi har färdigställt en uppsjö av andra projekt i sommar.

Vi har fått upp ett växthus, utan tillgång till ritning då den försvunnit och modellen utgått. En rejäl parkeringsplats för två bilar samt en stenmur har kommit på plats och barnen har fått ett nytt lekområde på tomten med lekställning, lekstuga och pallkragetåg.

Om vi är trötta? Ja det kan man väl säga men samtidigt har denna långa semester varit på våra villkor. Nu börjar skolan och jobb och vi är tillbaka i en vardag som inte är helt självvald. 

Jag får nog ta ett tankevarv till för att komma underfund med vad jag vill göra, för att fortsätta i samma gamla hjulspår känns inte så lockande längre.


Men nog för nu, dags att laga middag på hemodlade grödor.


Hur har din sommar varit?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar