söndag 30 juli 2023

Rik på olika vis

 Under senaste veckorna har mycket mognat i både skog och land. Kände mig väldigt rik när jag insåg att hela kalhygget nära oss var helt fullt med vildhallon klara att plockas! 

Sagt och gjort, har plockat cirka 1 liter om dagen och fryst in massa och kokat sylt. Riktigt lyxigt då mina barn äter hallonsylt på löpande band. 

Genom att sprida ut hallonplockandet över flera dagar har även gett mig lite egentid och tid att reflektera över allt mellan himmel och jord. Tror jag har snittat ungefär en timme om dagen i skogen med att plocka bär. Ibland har jag haft sällskap av barnen men oftast är det bara jag och naturen. Mindfulness deluxe utan någon egentlig ansträngning.

Det var under en av mina hallonplockssessioner som jag kände mig väldigt tacksam och rik. Tacksam för att det kan vara så enkelt att bara få komma bort och ladda batterierna. Rik för att jag plockar något som kommer komma till användning för min familj.

Jag har även haft förmånen att få gå över till grannen och plocka massa bigarråer då de hade överflöd av de i år. Inte nog med att jag fick massa goda bär jag gjorde sylt och sötsur sås av. Jag fick även en trevlig pratstund med grannen och odlade lite starkare relationer där. Alltid trevligt när man bor ute på landet och känner att man kan fråga sina grannar om hjälp om något skiter sig. Det är också ett sätt att känna sig rik på.

Även i min trädgård har det blivit mycket bär. Hittills har jag hunnit plocka av de röda vinbären, men både svarta vinbär och krusbär står på tur. Känner redan lyckan av att i vintermörkret kunna öppna upp en burk med hemlagad sylt och slungas tillbaka till sommarens ljuva dagar. Det är rikhet på burk. 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar